Gara-gara geran RM150 ribu, lima beradik ‘heret’ ibu lumpuh ke balai p0lis

Remvk hati seorang ibu selepas lima orang anaknya membuat lap0ran p0lis ke atasnya kerana ditud.uh mengg4daikan geran tanah yang ditiggalkan oleh arwah suaminya.

Kejadian yang berlaku di Kampung Gudang Huut di daerah Bekasi di Jawa Barat itu melibatkan ibu mal4ng yang dikenali sebagai Rodiah, 72, memberitahu, anak sulungnya, Sonya sering meminta empat geran tanah seluas hampir satu hektar.

Lapor Kompas.com,sebelum itu kelima-lima anak Rodiah meminta geran tersebut daripadanya selepas tiga hari bapa mereka, Zein Chor meniggal dunia dan mende.sak semua tanah tersebut diag.ihkan segera.

Namun, Rodiah tidak pernah menge.ndahkan permintaan anak-anak nya sehinggalah mereka mengambilnya senyap-senyap dan membuat cerita dia yang mengga.daikan tanah tersebut dan melap0rkannya kepada p0lis.

“Saya tidak menyagka anak sendiri akan lap0rkan ibu mereka kepada p0lis. Anak-anak menda.kwa saya g4daikan kesemua geran tanah itu dengan harga 500 juta rupiah (RM146,840).

“Saya ada lapan orang anak dengan tiga daripadanya tinggal bersama saya dan lima yang lain duduk berasingan. Kelima-lima anak itulah yang lap0rkan saya kepada polis,” katanya.

Rodia memberitahu, selain ditu.duh mengg4daikan geran tanah peniggalan suaminya, dia juga sering dikas.ari dan diug.ut oleh lima anaknya itu.

Katanya, dia dilayan dengan ka.sar oleh anak-anaknya selepas bapa mereka meniggal dunia.

Rodiah yang juga lum.puh kedua-dua kaki akibat str0k, hanya mampu bergerak menggunakan kerusi roda.

“Saya tr4uma dengan apa yang berlaku. Saya serahkan semuanya kepada Allah SWT,” ujarnya sambil mena.ngis.

 

Sumber:Utusan