Niat pemuda disa.laherti, konten TikTok sebenarnya mewakili suara OKU yang terpinggir. Sedia jumpa Ras Adiba Radzi

Satu video berdurasi 37 saat sedang tvlar di media s0sial di mana seorang pemuda berpura-pura berlakon sebagai OKU semata-mata untuk mendapat parkir mendapat kec4man ramai.

Ek0ran dari itu seorang daripada dua pemuda dalam video tersebut tampil memberi penje.lasan berhubung video k0ntroversi tersebut.

Seperti yang dilap0r pihak mStar, pemuda berkenaan, Noriswan Ishak meng4kui, rakannya yang berlakon seperti orang cac.at di dalam video tersebut bukanlah pemegang kad OKU.

Sebaliknya, dia hanya mengala.mi sumbi.ng lelangit dan masa.lah pertuturan.

“Kawan saya bukan OKU, dia cuma sumbing. Dia tak ada mas.alah tangan dan kaki macam dalam video.

“Semuanya sekadar lakonan. Saya yang rancang dan minta dia berlakon sebagai OKU,” katanya pemuda berusia 29 tahun itu lagi.

Dikenali sebagai ‘Dak Ayam’ di media s0sial, Iswan mend.akwa pada asalnya video tersebut dibuat untuk menyampaikan tegu.ran mengenai sikap segelintir masyarakat yang sering memperle.kehkan golongan OKU.

“Orang-orang OKU di mata segelintir masyarakat, kejap ada, kejap tak ada. Saya sendiri ada kenalan dan pengikut di laman s0sial dalam kalangan OKU, dan mereka melua.hkannya.

“Contohnya parking untuk OKU, ada masyarakat yang bukan OKU menyal.ahgunakan parking OKU. Ada yang selamba je guna parking OKU atau sanggup berlakon sebagai OKU.

“Video tu untuk beri mesej mewakili OKU. Kalau OKU bersuara, kadang-kadang orang kita akan memperl.ekehkan mereka. Sudut pandangan mereka seperti disi.sihkan,” katanya yang berasal dari Tampin, Negeri Sembilan.

Bapa kepada seorang anak itu bagaimanapun menga.kui dirinya terlepas pandang untuk mengakhiri video tersebut dengan nasihat atau lara.ngan kepada masyarakat.

“Saya a.kui ada sesuatu yang terlepas pandang kat hujung video. Patutnya saya nak beri am.aran bahawa perangai seperti lakonan di dalam video adalah tidak baik untuk dilakukan.

“Tapi saya terlepas pandang, mesej saya mungkin tak sampai sebab tak lengkap. Saya minta maaf sebab sa.lah saya.

“Ia bukan diseng.ajakan, sebab tempat letak kereta di dalam video itu pun bukanlah parking OKU tapi ia sebenarnya untuk orang awam.

“Saya minta maaf sekiranya tin.dakan kami telah menyin.ggung perasaan komuniti OKU. Tapi realitinya dalam video tu berlaku dalam masyarakat kita,” ujarnya sambil menambah pernah membuat beberapa video di aplikasi TikTok bagi mewakili individu tertentu yang mempunyai keku.rangan diri.

Iswan juga maklum mengenai teg.uran keras oleh Ahli Dewan Negara (Wakil OKU), Senator Datuk Ras Adiba Radzi yang menye.lar tinda.kannya bersama rakan sebagai bia.dab.

“Jika diberi peluang, saya berhasrat untuk bertemu dengan Datuk Ras Adiba bagi membincangkan mengenai hasrat saya untuk ke depan dalam membantu golongan OKU.

“Niat saya untuk membantu OKU, seperti menggunakan platform aplikasi TikTok. Apa yang boleh lakukan di pihak saya, saya akan cuba bantu,” katanya.

Terdahulu, Ras Adiba yang juga Presiden Persatuan OKU Sentral menerusi satu video yang dik0ngsi di laman s0sial beliau turut memberi ama.ran kedua-dua pemuda itu dengan mendes4k supaya mereka membuat perm0honan maaf kepada komuniti OKU.

 

 

 

 

Sumber:mst4r