El4k jadi miiskin tegar selepas pencen, kerajaan tidak luluskan i-Citra buat kali kedua

Meskipun ramai magsa terjej4s dengan banjir ketika ini, Kerajaan tidak berhasrat meluluskan pengelu aran wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah RM10,000,kata Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail berkata,kerajaan sudah memperuntukkan dana dan mengumumkan b4ntuan yang mencukupi untuk membantu m4ngsa banjir di seluruh negara, selain sedia menambah peruntukan berkenaan.

Selain itu, katanya, kerajaan bimb4ng dengan jumlah b4ki simpanan dalam akaun pencarum KWSP susulan dua kali pengeluaran menerusi i-Sinar dan i-Citra, dengan ada antaranya berisik0 menjadi m1skin teg4r selepas pen.cen.

“Ada banyak kemudahan diumumkan kepada m4ngsa banjir. Jika ada yang mahu buka perniagaan untuk yang terjej4s banjir, TEKUN menawarkan pinjaman mudah RM10,000 t.anpa faedah dan m0ratorium, iaitu tidak perlu bayar balik pinjaman selama setahun.

“Bagi yang mahu beli barang keperluan rumah, Bank Simpanan Nasional (BSN) akan beri pinjaman persendirian RM10,000 tanpa faedah, dan moratorium selama enam bulan.

“Kerajaan sudah sediakan kemudahan ini. Jika apa yang disediakan ini digunakan, Insya-Allah ia boleh membantu m4ngsa banjir,” katanya pada sidang media di Masjid Al-Muttaqin di sini, hari ini.

Sebelum ini, kerajaan telah meluluskan pengelvaran khas KWSP menerusi i-Sinar pada Mac lalu, dengan had pengelu4ran antara RM10,000 hingga RM60,000 bagi mengurangkan imp4k p4ndemik.

Kemudiannya pengeluaran khas kedua bermula Ogos lalu, dengan had pengeluaran RM5,000.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pendirian kerajaan susulan banyak pihak mendes4k supaya pengeluaran i-Citra berjumlah RM10,000 diluluskan bagi meringankan beb4n magsa banjir.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, kerajaan keberatan meluluskan pengeluaran khas ketiga kerana ramai pencarum kini memiliki jumlah simpanan yang terlalu sedikit untuk persedia4n hari tua mereka.

“Tujuan KWSP adalah untuk simpanan hari tua selepas pen.cen. Selepas pengelvaran khas dua kali sebelum ini, 20 peratus pencarum hanya tinggal baki RM1,000.

“Kalau RM1,000, apabila pencen nanti, automatik mereka akan jadi m1skin tegar. Ini yang saya ris4ukan.

“Malah hampir 95 peratus daripada pencarum yang miliki baki simpanan RM1,000 itu adalah dalam kalangan orang Melayu dan Bumiputera. Kita kena sed4r perkara ini,” katanya.