Jijiik dan mel0yakan, kilang proses pes otak udang diarah tutup

Walaupun pernah diser.bu dan diarahkan tutup serta sudah diberi n0tis peringatan mengenai kebersihan, namun sebuah kilang mempr0ses pes otak udang yang terletak di Pantai Acheh, Balik Pulau ,Pulau Pinang masih berkeadaan sama.

Beroperasi dalam persekitaran sangat jijik dan kotor, premis itu dikes4n ketika dalam satu pemer-iksaan yang dijalankan sepasukan pegawai dari Bahagian Kesela+matan dan Kualiti Makanan (BKKM) Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP) menerusi Op Bersih.

Menerusi laporan RTM, bukan hanya sekadar serpihan kayu, malah mereka turut menemui ulat dipercayai ulat ber3nga di dalam tempat penyimpanan makanan.

Menurut Pegawai Kesi.hatan Persekitaran Bahagian Kesel4matan dan Kualiti Makanan (BKKM) Jabatan Kesih4tan Negeri, Mohd Wazir Khalid keadan di lantai tempat simpanan bahan itu juga begitu k0tor kerana dipenuhi dengan tump4han otak udang yang sudah berb4u bvsuk.

Semasa pemer.iksaan, pihaknya turut menemukan otak udang yang sudah dibotolkan namun sudah dalam keadaan tidak el0k meskpipun tertera tarikh luput pada 2024, lapor Harian Metro.

Jelas Mohd Wazir lagi, pemilik premis kemudian memberikan al4san otak udang yang sudah r0sak itu tidak sempat dibuang.

Penggunaan logo Halal yang digunapakai oleh kilang terbabit turut dir4gui dan akan dibawa ke agensi yang sepatutnya untuk tinda4kan susulan supaya tidak mengelirukan pengguna yang beragama Islam.

Sehubungan itu, premis tersebut itu diarah tutup selama 14 hari dan dikenakan dua k0mpaun sebanyak RM5,000 kerana g4gal mem4tuhi Pr0gram J4minan Kesel-amatan Makanan (PJKM)

Sumber:Harian Metr0 via Bvzzkini