M4ngsa pemandu cuai: Menang RM4.3juta cuma atas kertas

Kemalagan 4 tahun lalu membuatkan seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Hashimi (MTAH),MUHAMMAD Faiz Hafizuddin Mohd. Izahir ,21,lvmpuh seumur hidup kerana pat4h tulang belakang.

Tra4umanya bukan kepalang, lebih-lebih lagi mengen4ngkan tujuh rakan karibnya yang terb.unuh dalam tr4gedi itu.

Pada hari kej4dian 7 Ramadan 2017, van dinaiki 14 warga MTAH menuju ke Kota Bharu terb4bas lalu mere.mpuh sebuah rumah di tepi jalan di Kampung Telekong, Kuala Krai.

Tujuh pelajar m4ut manakala tujuh lagi tersel4mat termasuk Muhammad Faiz Hafizuddin. Ketika kejadian, mereka dalam perjalanan menghadiri pr0gram tafsir al-Quran dan sias.atan lanjut p0lis mendapati pemandu van berkenaan tidak mempunyai lesen memandu.

Susulan itu, keluarga Muhammad Faiz memf4ilkan s4man terhadap MTAH sebelum pusat tahfiz yang beroperasi di Kuala Krai itu diperintahkan m4hkamah untuk membayar ganti rvgi akib4t kecvaian berjumlah RM4.3 juta.

Bagaimanapun ketika ditemui wartawan Utusan Malaysia di rumah keluarga pemuda itu di Bukit Bidang, Selising, di sini semalam, bapanya, Mohd. Izahir Kassim, 53, berkata, meskipun keputusan mahk4mah pada 2018 itu berpihak kepada mereka, ia sekadar ‘kemenangan di atas kertas’.

Hakikat sebenar kata pesara temntera itu, anaknya belum pernah menerima sebarang manfaat pengurusan ilat daripada mana-mana pihak hingga ke hari ini dan dalam masa sama, keluarga mereka terus berdepan mas4lah kewangan.

“Terus terang, saya kini berg4ntung duit pencen RM1,000 sebulan untuk bayar r4watan dan keperluan khas Faiz, makan minum keluarga serta belanja sekolah tiga lagi anak. Isteri, Jahsuriawany Mustapha, 49, kini berniaga dalam talian untuk ring4nkan beb4n saya.

Menurut Izahir, selepas tvlar berita itu, semua ba.ntuan kebajikan pelbagai pihak yang prihatin serta badan bukan kerajaan (NGO) dihen.tikan kerana menyagka k0nonnya pihak Faiz sudah menang RM4.3 juta. Sedangkan dalam tiga tahun ini, dia belum pernah menerima apa-apa b4yaran.

Bercerita perkembangan terkini anaknya, Mohd. Izahir berkata, pemuda itu sudah boleh bercakap ringkas, menghafal surah pendek selain mampu duduk dengan bantuan setelah menjalani fisi0terapi di H0spital Universiti Sains Malaysia (HUSM).

“Namun untuk membu4ng air kecil dan besar, Faiz masih perlu dib4ntu menggunakan ubat khas selain satu tiub SPC (supr4pubic catheter) dite.buk pada ar1i-arinya. Dia juga perlu memakai lampin pakai bu4ng berharga RM114 bagi setiap enam pek,” katanya.

Dalam satu perkembangan lain pula, MTAH dikatakan bak4l disita, sekali gus terpaksa berh.enti menaja peng4jian percuma kepada 60 pelajar m1skin kerana tidak mampu membayar g4nti rvgi sebanyak RM4.3 juta kepada Muhammad Faiz Hafizuddin.

Menurut Pengasas MTAH, Datuk Adnan Hashim, selepas g4gal membuat rayu4n, g4nti rvgi itu bersama k0s lain kini meningkat kepada RM5.2 juta, sedangkan pusat tahfiz tersebut tidak mempunyai wang sebanyak itu kerana bukanlah sebuah organisasi yang beras4skan keuntungan.

Sumber: Utusan