R0sakkan palang pagar RM600, Awal Ashaari berdepan hukuman penjara

Tiada angin tiada ribut, tiba-tiba nama pelakon dan pengacara Awal Ashaari menjadi bualan media apabila menga-ku tidak bersalah di Mahk-amah Majistret di sini hari ini atas pert-uduhan melakukan khi4nat mer0sakkan sebuah palang pagar milik pengurusan sebuah perumahan di Damansara, bulan lalu.

Awal atau nama sebenarnya Ahmad Awaluddin Ashaari, 41, bagaimanapun meng4ku tidak bersalah itu selepas pertudunhan dibacakan terhadapnya di hadapan Maji-stret Zhafran Rahim Hamzah.

Mengikut pertuduhan, selebriti itu did-akwa melakukan khianat dengan mer0sakkan palang pagar milik pengurusan Challis Damansara dengan ker-ugian sebanyak RM600 di pondok pengawal perumahan itu sini di Jalan PJU 3/30 pukul 11.30 pagi pada 16 April lalu.

Berikutan itu pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 427 Kanun Keseeksaan yang membawa huku-man penjara tidak kurang setahun dan maksimum lima tahun atau den-da atau kedua-duanya jika sabit kesa-lahan.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya Mohamed Wafi Husain menawarkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin.

Bagaimanapun, peguam Datuk M. Reza Hassan memohon jumlah ikat jamin RM3,000 dengan alasan anak guamnya mempunyai tanggungan keluarga selain pendapatannya sebagai pengacara tidak k0nsisten.

Selepas mendengar permohonan daripada kedua-dua pihak, Zhafran membenarkan Awal diikat jamin RM2,000 dengan seorang penja€min.

Tarikh 15 Julai ini ditetapkan untuk sebutan k-es.

Sumber:Utusan