Youtuber ‘tarik tudung’ sudah didakwa

Baru-baru ini satu video ‘prank’ yang
memaparkan tudung dua wanita ditarik spontan membuatkan rasa tidak selesa orang ramai kerana dianggap menyentuh sensitiviti agama.

Berikutan itu YouTuber yang meghasilkan konten kontroversi itu telah didkwa di Mahk-amah Majistret, Kuala Lumpur pada Rabu, 6 Julai.

Ketua P0lis Daerah Wangsa Maju Superintenden Ashari Abu Samah dalam satu kenyataan berkata, pemuda berusia 24 tahun itu ditahan pada 7.30 malam 5 Julai lalu, berikutan laporan p0lis yang diterima pihaknya pada hari yang sama.

“Bertindak atas maklumat, pada 5 Julai, pihak polis telah mena-han satu lelaki bagi membantu sia-satan.

“Svspek telah ditvduh dibawah Seksyen 14 Akta 336 di Mahk-amah Majistret pada hari ini (6 Julai),” jelasnya lagi.

Menurut PDRM, bagi pert-uduhan Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil, mana-mana individu yang menggunakan perkataan-perkataan yang kurang sopan, mengugut atau menghi-na atau menampalkan atau melekatkan atau mempamerkan sebarang kertas bertulis atau lukisan yang kurang sopan, mengugut a1b atau menghin4kan dengan tujuan membagkitkan kem4rahan untuk menggangu keamanan boleh dikenakan denda yang tidak melebihi RM100.

Dalam masa sama, Ashari turut menasihati orang ramai agar tidak membuat sebarang rakaman serta penyebaran konten video yang boleh mendatangkan kegusaran apatah lagi menyentuh sensitiviti masyarakat di masa akan datang.

Sebelum ini, Youtuber berkenaan yang dikenali sebagai Nick telah tampil membuat permohonan maaf di atas tindakannya memuat naik video ‘prank’ tarik tudung dua wanita itu di laman YouTubenya.

Namun segala alasan dan penjelasan yang diberikan tidak diterima masyarakat apabila ramai berterusan menge-camnya dan menganggap Nick bi4dap disebabkan tidak menghormati aurat wanita muslimah demi kerana konten.

 

 

 

 

 

 

Sumber:Buzzk1ni