Puteri Balqis dis4hkan alami G4ngguan Stres Pasca Tr4uma (PTSD), ini tanda-tanda yang dikenalpasti oleh pakar psikiatri

Nama pelakon remaja berbakat besar, Puteri Balqis yang pernah mengharumkan industri seni apabila memenangi trofi Pelakon Wanita Terbaik (Drama) di Anugerah Televisyen Asia 2014, tiba-tiba kembali hangat selepas pengakuan beliau menjadi magsa gangguan ayah kandungnya seawal usia 5 tahun.

D4kwaan Puteri Balqis atau nama panggilannya Aqish itu kemudiannya mendapat liputan meluas media massa malah turut menarik perhatian ahli politik dan beberapa pegawai tinggi kerajaan.

Memetik laporan sumber, susulan itu, Aqish dan ibunya, Norashikin Mohd Aziz telah dibawa berjumpa dengan pakar psiki4tri di sebuah pusat perub4tan di Kuala Lumpur yang kemudiannya dis4hkan menghadapi gagguan dan tek4nan selepas tr4uma atau (PTSD).

PTSD bukan masalah kesih4tan biasa.

Apa yang dialami Aqish dan ibunya ini merupakan masalah kesi-hatan ment4l yang serius dan masyarakat mesti sedaya-upaya membantu mereka agar tidak berlarutan.

KENALI PTSD

Apakah PTSD? Gagguan Stres Pasca Tr4uma (PTSD) merujuk kepada keadaan mental dimana penghidap mengalami episod p4nik yang dirangsag oleh pengalaman yang lalu. Pengalaman melalui peristiwa tr4umatik boleh jadi sangat mengganggu bagi ramai orang.

Tetapi sebahagian orang menghid4pi gagguan stres pasca tr4uma selepas mengalami peristiwa yang meny4kitkan atau mengej-utkan seperti kem4langan jalan raya atau peper4ngan.

Golongan ini akan sentiasa berfikir tentang peristiwa tr4umatik tersebut dan ia boleh memberikan kesan kepada kehidupan.

PTSD kerap berlaku dan kebiasaannya berlaku kepada perempuan lebih dari lelaki.

Ini adalah kerana kebanyakan perempuan lebih sensitif kepada perubahan berbanding lelaki menyebabkan mereka mengalami em0si yang lebih kuat.

TANDA-TANDA PTSD

Tanda-tanda dan simptom yang kerap bagi PTSD ialah:

  • Tidak boleh berhenti berfikir tentang peristiwa spesifik yang menyebabkan PTSD. Semasa mengalami PTSD, rasa tr4uma tersebut mungkin muncul berulang kali melalui imbas kembali (flashback), halusinasi dan mimpi ng3ri.
  • Memencilkan diri daripada kehidupan s0sial. Berharap untuk tidak menemui orang lain atau mengel-akkan dari manusia, tempat, fikiran atau situasi yang boleh mengingatkan anda kepada tr4uma tersebut.
  • Hasilnya ialah rasa terasing dari keluarga dan kawan-kawan serta hilag minat terhadap aktiviti yang disukai.
  • Lebih mudah m4rah atau melalui perubahan mood lebih kerap.
  • Mengalami mas4lah menunjukkan kasih sayang pada orang lain atau berasa resah dan mudah terk3jut.
  • Mengalami masa-lah tidur dan f0kus.
  • Simptom-simptom seperti tekanan d4rah dan degu-pan jantung tinggi, pernafasan laju, keteg4ngan otot, mual dan mvntah.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: N0na