Tak Tahan Tanggung Derita, Lengan ‘Popeye’ Wanita Ini Terpaksa Dipotong

Tidak tahan menanggung derita, seorang pelajar perempuan membenarkan sekumpulan doktor di sebuah hospital di sini untuk memotong lengan kirinya.

Joy Arcilla, 21, yang berasa dari Batangas Filipina mengakui tidak mampu menanggung penderitaan ketika menjalani pembedahan dan rawatan kimoterapi sejak lima tahun lalu susulan ketumbuhan tumor pada lengannya beberapa kali. Lengan Arcilla membengkak hingga menyebabkan otot bisep kiri kelihatan seperti watak kartun kelasi, Popeye.

Pada bulan Oktober 2012, Arcilla mula mendapati terdapat ketulan kecil pada lengannya dan menyangka ia akibat kesan gigitan nyamuk. Sehinggalah ketulan itu semakin membesar dan diagnosis mengesahkan ia merupakan Sarkoma Ewing iaitu sejenis kanser tulang atau tisu otot.

“Saya perasan ada ketulan di lengan kiri dan menyangkakan ia adalah gigitan nyamuk, jadi saya biarkan sahaja. Tetapi selepas berminggu-minggu dan berbulan-bulan ketulan tersebut tidak hilang dan a semakin membesar. Ia rasa keras namun tidak sakit”

“Sejak mendapati saya menghidapi kanser, saya takut dan menangis.Saya fikirkan mengenai masa depan dan segala-galanya. Saya berhenti belajar agar saya boleh fokus untuk mendapatkan rawatan.”jelas wanita ini.

 

Arcilla menghentikan rawatan setelah melakukan 5 kali pusingan kimoterapi kerana tidak tahan melakukannnya.Dirinya berasa sangat lemah dari segi fizikal, emosi dan mental kesan kimoterapi tersebut.Sekali gus menyebabkan tumor tersebut semakin besar dan datang kembali pada 2015.

Sepanjang tempoh tersebut, tumor itu kembali tumbuh biarpun gadis itu sudah menjalani beberapa siri pembedahan, mendapatkan rawatan alternatif, mengubah gaya hidup malah 17 kali telah melakukan rawatan kimoterapi.

Kali Keempat Tumor Kembali Pada 2017

Akhirnya, kali keempat tumor tersebut tumbuh kembali pada 2017 dan semakin agresif. Tidak tahan menanggung derita Arcilla membuat keputusan drastik membenarkan lengan kirinya dipotong pada Disember lalu, bagi mengelakkan komplikasi yang lebih teruk serta tumor berulang dan tumbuh kembali.

Bagi Arcilla, sumber inspirasi dia untuk kekal positif adalah melihat kanak-kanak lain di hospital yang kekal ceria bergelak ketawa dan tetap mampu tersenyum meskipun menghidapi sakit yang kronik.

Ternyata keputusan yang dilakukan oleh Arcilla merupakan keputusan yang paling tepat demi kesihatan dirinya.Semoga wanita ini terus cekal dan kuat menjadi pejuang kanser serta kekal positif dalam kehidupan.

Sumber: daily mail

 

Facebook Comments