Roti dah nak expired jangan dibuang, buat ‘Karipap’ Sardin Celup Tepung ni

Roti boleh dikatakan ‘benda’ wajib ada di rumah. Kadang kala tak perasan tarikh tamat tempoh dah dekat, mula lah kalut nak habiskan roti segera. Sayang kalau dibuang begitu sahaja, mak-mak boleh cuba resipi roti sardin celup tepung ini. Gerenti cepat je licin, anak-anak pun pun suka.

Berikut perkongsian resipi oleh Puan Masni Bahari sebagai rujukan;

“Hampa..roti kalau nak abih tarikh hampa jangan dok kalot nak buang na..mai akak ajaq hampa buat roti sardin celop tepung..”

Bahan-Bahan Diperlukan :

Sardin
Roti

 

(Bancuhan Tepung)

1 cawan Tepung beras
1 cawan Tepung jagung
1 sudu kecil Soda bikarbonat
1 sudu kecil Baking powder
sedikit Garam

Cara Membuat:

1.Bancuh kesemua bahan dengan air. Jangan pekat dan jangan terlalu cair sangat.

* Kalau buat roti celup tepung, bancuh tepung dahulu, sebab lagi lama biar lagi elok dia jadi.

2. Tumis sardin dengan cili, baru pedas sikit.

3. Sumbat dulu inti sardin baru kelim dengan kelim karipap. Sumbat isi penuh, jangan risau, kalau goreng takkan terkeluar intinya.

4.Lepas dah kelim, boleh lah celup dalam bancuhan tepung dan goreng hingga keperangan.

Siap! Selamat Mencuba!

MW: Menarik idea ni, sesuai untuk buat hidangan minum petang atau sarapan pagi. Jadi bila ada banyak roti lebih dekat rumah tu lebih-lebih dah nak tamat tempoh, boleh cuba resipi ini. Gerenti cepat habis licin, anak-anak makan.

Sumber: Masni Bahari

 

Sumber

Facebook Comments