Antara Punca Hilang Keberkatan Rezeki-‘ Buat Kezaliman Atas Hak Oarang Lain’

Dalam tak sedar, ada yang terbuat. Ceroboh mahupun terguna hak orang lain tanpa kebenaran. Tak perlu pusing jauh, lihat contoh mudah yang disampaikan Azlan Noor ketika beliau mahu membeli pomade di pasaraya.

Bagaimana tindakan silapnya itu, akhirnya menjadi titik pengajaran yang paling bagus untuk ramai orang.

Benda Bukan Kita Punya, Haram Guna Tanpa Kebenaran

Bila bicara soal hak orang lain, tak kira la kecil atau besar, benda tu tetap bukan kita punya. Maka haram kita ‘ceroboh’ dan guna tanpa kebenaran.

Itulah yang saya pernah lalui.

Satu hari tu kami singgah Mydin. Teringat nak beli pomade sebab yang lama dah habis. Terus tuju ke bahagian tu. Target nak ambil brand ni, tapi tak ada pulak. Terpaksa fikir semula nak ambil mana.

Tiba-tiba surihati muncul di sebelah dan sama-sama pilih. Saya ambil satu jenama X, buka penutup dan bau. Dia pula ambil satu jenama Y,

Yang ni best bau dia. Tapi bukan pomade la.”

Saya ambil dari tangannya dan hidu.

Betul. Sedap ni.”

Saya tutup dan letak semula. Masih berkira-kira.

Masa tengah fikir tu, tiba-tiba saya capai semula jenama Y yang Surihati tunjuk tadi. Saya buka, ambil sedikit dari bekas dan calit di tapak tangan. Saya gosok kedua tapak tangan. Tak berminyak dan tak melekit.

Saya letak semula di atas rak display.

Lintasan Hati Yang Menyelamatkan Diri

Tapi entah kenapa saya pilih jenama X tadi. Saya ambil dan letak dalam bakul beroda seterusnya beredar mencari barang lain.

Masa tu lah, tak semena-mena, datang lintasan dalam hati,

Aku dah guna barang bukan milik aku. Lepas tu letak semula. Macam mana kalau orang lain beli barang yang aku dah guna tadi? Aku sedap-sedap ambil barang yang orang tak guna lagi.”

Langsung rasa tak sedap hati.

Saya terus bagitahu surihati, saya nak ambil yang tadi sebab dah guna. Dia senyum dan setuju.

Dalam hati tetap rasa bersalah sebab terguna barang yang belum dibayar.

 

Banyak Lagi Contoh ‘Ceroboh Hak Orang Lain Tanpa Kebenaran’

Kalau kita tengok sekeliling, boleh jumpa bermacam lagi contoh pencerobohan ke atas hak orang lain. Antara yang pernah saya jumpa,

1. Bungkusan barang yang dibungkus elok oleh penjual, sesuka hati saja dikoyakkan. Tapi bila nak beli, diambilnya yang masih berbalut kemas. Selagi tak beli, barang itu masih kepunyaan penjual. Hatta buku sekalipun.

2. Ambil barang nak beli tapi last minit cancel. Barang tu tadi ditinggalkan merata-rata bukan pada tempat asalnya. Tak pasal-pasal dah susahkan pekerjanya untuk kemaskan balik barang tu. Buatnya sambil dia kemas sambil sumpah seranah, free-free dapat doa kecelakaan dari orang yang dizalimi.

3. Ada yang bila lalu di tempat makanan, ringan sangat tangan ambil buah senyap-senyap dan makan di situ juga. Tanpa minta kebenaran dan belum bayar lagi.

4. Potong barisan semasa beratur. Tak kita nak naik bus, nak beli barang atau nak masuk lift. Patut orang boleh dapat, tapi sebab kita dan sailang, orang lain melepas.

5. Parking double park ni biasa. Padahal petak parking dah ditanda elok. Nak jugak masuk senget makan dua petak. Terpaksa orang lain parking tepi jalan. Menyusahkan orang lagi. Parking OKU? Malas cerita lah. Yang acah OKU lagi ramai dari yang betul-betul OKU.

6. Merokok ditempat awam ni paling susah. Bila tegur, beribu alasan. Mula nak melawan, lagak macam samseng. Tak gentlemen kot depan anak-anak dan isteri orang. Orang lain ada hak untuk bernafas udara yang bersih. Bayangkan anak-anak kecil pun terpaksa tanggung derita sebab ego dan sikap keras kepala perokok.

7. Guna kabel orang dalam untuk dapat sesuatu projek atau tempat. Yang tak layak, senang-senang dapat. Yang sepatutnya layak dan patut dapat, terpaksa telan rasa marah dan kecewa. Betul dah itu rezeki kau. Tapi sanggup ke makan rezeki pijak orang macam tu?

Inilah Juga Punca Hilang Keberkatan Rezeki

Benda-benda ni walaupun nampak kecil, susah nak ubah sebab berkait dengan mentaliti. Cumanya kita boleh lihat kesannya dari dua sudut. Jangka pendek dan jangka panjang.

Jangka pendek,

Hasil yang kita dapat melalui kezaliman atas hak orang lain itu dah hilang berkatnya. Dan dibawa balik kepada anak dan isteri.

Kesan dari benda yang sedikit tu, rumah tangga bahagia jadi neraka dunia. Anak-anak yang patut menyejukkan jiwa, bertukar jadi beban sampai tua. Kawan-kawan mula menjauh. Maruah keluarga dan diri hilang. Hanya malu yang tinggal.

Jangka panjang,

Bila ambil hak orang lain tanpa kebenaran, mungkin tuan punya tak tahu dan kita boleh lepaskan diri. Tapi kat sana nanti, makan tak habis la nak menjawab. Silap haribulan segala amalan kita tergadai, dosa orang pulak kita yang tanggung.

Kembalikan semula rasa perlu untuk tanggungjawab atas setiap tindakan kita buat.

Mulakan dengan diri sendiri. Tak perlu tunggu orang mulakan atau tegur. Kita fikir sendiri mana buruk dan baik.

Sebab kita punya otak dan akal.

Yang bezakan kita dengan haiwan ternakan.

Sumber/Foto : Azlan Noor, yang banyak berkongsi stori-stori inspirasi.

 

 

Sumber

Facebook Comments