66 tahun pendam hasrat untuk peluk Islam

KOTA BHARU: “Selama 66 tahun saya pendam impian hendak masuk Islam, tapi akhirnya tercapai juga walaupun sudah berusia,” kata seorang mualaf warga emas yang pertama kali menjalani ibadah puasa, hari ini.

Teo Chu Bee, 74, bersyukur kerana dapat berpuasa bersama muslim yang lain selepas memeluk Islam pada 5 Disember tahun lalu.

Katanya, dia sudah memendam hasrat untuk memeluk Islam sejak berusia lapan tahun lagi apabila tertarik dengan kelas seorang ustaz tentang Islam ketika belajar di sebuah sekolah rendah di Besut, Terengganu.

“Saya tengok kawan sembahyang dan mengaji al-Quran menyebabkan saya tertarik, tetapi pada masa sama saya takut. Saya hanya diam memandangkan keluarga saya ramai dan takut mereka tidak setuju serta marah.

“Alhamdulillah, apabila pindah ke Kelantan, saya terjumpa kawan lama yang bekerja di sebuah bank di Kota Bharu dan dia tahu perasaan saya pada Islam.

“Dia sering tanya saya bila mahu masuk Islam dan memaklumkan jangan tunggu lama dan saya kata nanti dulu. Namun pada suatu hari, saya rasa bersedia dan terus mengucap dua kalimah syahadah sambil menangis,” katanya ketika ditemui di Pengkalan Chepa, di sini.

Chu Bee melafazkan dua kalimah syahadah di sebuah bank iaitu di tempat rakannya bekerja sebelum melakukan perkara sama secara rasmi di Balai Islam Lundang.

Katanya, dia memilih nama Nur Hidayah Bee Teo sebagai nama Islam kerana beranggapan dirinya mendapat hidayah dan pertolongan daripada Allah SWT yang menunaikan impiannya untuk menganut agama Islam.

“Saya sebenarnya tiada masalah nak puasa penuh dan tahun ini lebih semangat sebab dah masuk Islam. Saya juga tak sabar nak ke masjid untuk solat tarawih,” katanya yang tinggal di Panji.

Chu Bee berkata, dia juga sudah boleh membaca al-Quran dan berjaya menghafal surah al-Fatihah selain belajar mengaji di Masjid Muhammadi, di sini bersama seorang ustazah seminggu sekali.

Selain itu, Chu Bee turut mendapat bimbingan mendalami Islam dengan menyertai Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) Cawangan Kelantan yang memberi tunjuk ajar tentang Islam kepadanya.

Sumber: BH Online