Sains Telah Membuktikan Kenapa Nabi Melarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas

Memang jadi kebiasaannya, seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas, dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya.

Bukan itu saja, bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas, sering kita lihat, dia meniup minuman panas itu lalu meminumnya. Cara demikian tidaklah dibenarkan dalam Islam.

Inilah 3 fakta ilmiah tentang larangan meniup minuman dan makanan dalam Islam yang tidak anda ketahui.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Bukhari, Rasulullah Muhammad Saw pernah bersabda kepada umat muslim:

“Apabila kamu (sedang) minum, maka jangan bernafas di dalam gelas, dan ketika membuang hajat, maka jangan sentuh kema luan menggunakan tangan kanan.”

Hadis tersebut memberikan indikasi bahawa kita tidak boleh meniup atau bernafas di dalam gelas. Pada masa ini, banyak sekali orang yang meniup makanan dan minuman panas.

Hal ini wajar mengingat apa yang kita masukkan ke dalam mulut kita sangat panas dan mungkin saja kita tidak bersabar untuk segera mengambilnya.

Ma langnya, kebiasaan ini sebenarnya dilarang oleh Nabi Muhammad Saw. Lalu, apa alasannya? Tentu, Rasulullah tidak memberikan alasan terperinci, tetapi beliau melarang kita, bererti itu menjadi sebahagian dari sunnah apabila kita menjalaninya.

Penjelasan Bahaya Meniup Makanan dan Minuman Panas

Semua yang telah belajar di bangku sekolah pasti memahami, manusia bernafas menghirup oksigen atau O2, dan menghembuskan karbon dioksida atau CO2. Ketika kita meniup makanan, tentunya yang kita keluarkan adalah gas CO2.

Sementara itu makanan panas tadi masih mengeluarkan wap air (H2O). Menurut reaksi kimia, apabila wap air bertindak balas dengan karbon dioksida akan membentuk senyawa asam karbonat (carbonic acid) yang bersifat asid.

H2O + CO2 => H2CO3

Perlu kita tahu bahawa didalam da rah itu terdapat H2CO3 yang berguna untuk mengatur pH (keasidan) di dalam dar ah. Dar ah adalah Buffer (larutan yang dapat mempertahankan pH) dengan asam lemahnya berupa H2CO3 dan dengan basa konjugasinya berupa HCO3– sehingga da rah memiliki pH sebesar 7,35 – 7,45 dengan reaksi sebagai berikut:

CO2 + H20 HCO3- + H +

Tubuh menggunakan penyangga pH (buffer) dalam da rah sebagai pelindung terhadap perubahan yang berlaku secara tiba-tiba dalam pH da rah. Adanya kelainan pada mekanisme kawalan pH tersebut, boleh menyebabkan salah satu dari 2 kelainan utama dalam keseimbangan asam basa, iaitu asidosis atau asidosis.

Asidosis adalah suatu keadaan di mana da rah terlalu banyak mengandungi asid (atau terlalu sedikit mengandung basa) dan sering menyebabkan penurunan pH da rah.

Sedangkan asidosis adalah suatu keadaan di mana da rah terlalu banyak mengandungi basa (atau terlalu sedikit mengandungi asid) dan kadang menyebabkan peningkatan pH da rah.

Kembali lagi kepada permasalahan awal, di mana makanan kita tiup, lalu karbon dioksida dari mulut kita akan berikatan dengan wap air daripada makanan dan menghasilkan asid karbonik yang akan mempengaruhi tahap keasidan dalam dar kita sehingga akan menyebabkan suatu keadaan di mana da rah kita akan menjadi lebih berasid daripada sepatutnya sehingga pH dalam dar ah menurun, keadaan ini lebih dikenali dengan istilah asidosis.

Hadis Larangan Meniup Makanan Panas

Seiring dengan penurunan pH da rah, pernafasan menjadi lebih dalam dan lebih cepat sebagai usaha tubuh untuk menurunkan kelebihan asid dalam da rah dengan cara menurunkan jumlah karbon dioksida.

Pada akhirnya, buah pinggang juga berusaha memberikan pampasan bagi keadaan tersebut dengan cara mengeluarkan lebih banyak asid dalam air kemih.Tetapi kedua-dua mekanisme tersebut tidak akan berguna jika tubuh terus menerus menghasilkan terlalu banyak asid, sehingga terjadi asidosis berat.

Seiring dengan semakin teruk asidosis, pesakit mula merasakan keletihan yang luar biasa, rasa mengantuk, semakin mual dan mengalami kebingungan. Bila asidosis semakin memburuk, tekanan darah dapat turun, menyebabkan syok, koma dan bahkan kema tian.

Kesan meniup makanan panas sebelum makan ternyata meng erikan juga ya, jadi lebih baik tunggu makanan sampai sejuk ketika ingin memakannya.

Dan Alhamdulillah bagi kita yang masih selamat walaupun sering meniup makanan panas sebelum makan. Mari kita ikuti Sunnah Rasul SAW agar selamat dunia akhirat.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: majalahilmu