Covid19 jadikan lima beradik yatim piatu sekelip mata

Berat taggugjawab yang terpaksa dipikul oleh Muhammad Haidir Rodzi, 23, dari Bandar Sunggala di sini, apabila dia kini perlu menjaga empat adiknya selepas mereka kehila­gan ibu bapa mereka buat selamanya yang meniggal dunia akibat Covid-19.

Bapa mereka, Rodzi Tahar, 55, meniggal dunia pada 31 Mei lalu manakala ibu mereka, Nazita Idris, 45, pula menghembuskan nafas ter­akhir ketika diraw4t di unit raw4tan rapi (ICU) H0spital Tuanku Ja’afar (HTJ) di Seremban pada pukul 2.30 petang kelmarin.

Lebih menyed1hkan, nenek kepada lima beradik itu yang tinggal bersama mereka, Faridah Md. Shahar, 75, turut positif dan kini masih dir4wat di H0spital Tampin.

Menurut Muhammad Haidir Rodzi, 23, dia dan empat adik­nya yang berusia 7 hingga 20 tahun kini menjalani kuarantin selepas mereka juga turut dis4hkan positif Covid-19.

Menceritakan semula kisah kem4tian bapanya, Muhammad Haidir berkata, detik hitam dalam keluarga mereka bermula pada 26 Mei lalu apabila bapanya mula merasa tidak sedap badan selain sering kesejukan.

Keesokan harinya keadaan bapa mereka makin tervk apabila dia mula ses4k nafas sebelum mereka membawanya ke H0spital Port Dickson (HPD).

“Semasa di HPD, abah jalani uj1an calitan Covid-19 dan keesokan harinya, keputusan uj1an calitat menges4hkan abah positif Covid-19,” katanya ketika dihubungi.

Muhammad Haidir berkata, susvlan keputusan positif itu, bapanya telah dibawa ke H0spital Tampin untuk raw4tan Covid-19.

“Keesokan harinya h0spital maklumkan mak juga positif Covid-19 dan perlu dihantar ke HTJ,” katanya.

Tambah Muhammad Haidir, sehingga kini mereka sekeluarga tidak tahu punca kepada jagkitan Covid-19 dalam keluarganya.

“Abah meniggal dunia pada 31 Mei lalu iaitu kurang seminggu selepas dimasukkan ke h0spital. Keadaan ketika itu sangat sed1h kerana kami memang rapat de­ngan mak dan abah. Setiap pagi, adik bongsu akan memeluk abah selepas bangun dari tidur.

“Selepas kem4tian abah, kami dikejutkan pula dengan panggilan video oleh kakitangan h0spital yang menunjukkan keadaan mak. Ketika itu, mak tidak memberikan reaksi dan keadaannya sangat krit1kal.

“Sed1h lihat keadaan mak, kami dapat lihat banyak tiub pada badan dan mak juga svsah untuk bernafas. Sekitar pukul 2.30 petang, doktor s4hkan mak sudah tiada.

“Ketika itu kami hanya mampu menang1s sambil berpelukan. Tiada apa yang kami mampu lakukan ketika,” katanya yang memaklumkan kedua-dua jena­zah orang tuanya dikebumikan Tanah Perkuburan Kampung Sawah Sunggala.

Ditanya mengenai perancangan masa depan, beliau me­ngakui tugas mencari rezeki dan membesarkan adiknya kini terletak di bahunya.

“Sebelum ini, hanya adik ke­dua yang bekerja sebagai pengawal keselam4tan.

“Selepas habis kua­rantin, saya akan mula cari kerja. Malah, semasa kali pertama panggilan vi­deo, mak ada pesan agar saya jaga adik sebaiknya,” katanya.

Dalam pada itu, orang ramai yang ingin membantu bagi meringankan beb4n keluarga ini boleh menyumbang ke akaun Ambank milik Muhammad Hai­dir bernombor 8881013464888.

 

 

 

Sumber:K0smo