Pengunjung Pertama Disneyland Masih Dapat Pas Tahunan VIP Sejak 65 Tahun Yang Lalu!

Jika anda pernah berkunjung ke taman tema Disneyland California, anda  pasti mengakui bahawa ia benar-benar adalah tempat paling seronok untuk semua peringkat umur. 

Jadi tidak hairanlah mengapa Disneyland menerima kunjungan 18 juta orang pelawat setiap tahun.

Tetapi dari semua 18 juta wajah yang tersenyum, seseorang pasti menonjol dari yang lain kerana muka yang sama itu muncul di taman itu setiap tahun! 

Orang  yang dimaksudkan adalah Dave MacPherson, yang diberikan keistimewaan luar biasa kerana dia adalah pengunjung pertama Disneyland sejak 65 tahun yang lalu! 

Pada 18 Julai 1955 pada pukul 2 pagi, pelajar kolej berusia 22 tahun dari Long Beach, California ini, mendapat tempat di barisan hadapan barisan di taman baru.

“Saya membuat keputusan untuk menjadi yang pertama beratur,” katanya. “Orang pertama yang masuk ke taman yang bukan saudara Walt atau beberapa selebriti. Orang biasa yang pertama masuk ke pintu depan.”

Selepas memandu 10 batu dari Long Beach ke Anaheim pada motosikalnya, MacPherson berdiri di hadapan gerai tiket terdekat dan memulakan barisan.

Ketika matahari terbit pagi itu, dia membeli tiket pertama untuk masuk ke dalam, menjadikan sejarah Disneyland sebagai orang biasa yang pertama masuk ke taman itu pada hari biasa yang pertama.

Disneyland secara peribadi membuka pintu gerbangnya pada 17 Julai 1955 kepada ahli keluarga dan selebriti Disney.

Semasa hari yang dimaksudkan untuk menjadi “pratonton akhbar antarabangsa”, undangan p4lsu telah diedarkan dan lebih daripada 20,000 penunggang taman yang bersemangat muncul, memenuhi  kawasan seluas plot 164 ekar itu.

Rentetan itu pembukaan hari pertama taman  impian Walt Disney telah  kesesa kan yang t3ruk! 

Tidak bersedia dengan bilangan pengunjung yang hadir, jualan makanan dan minuman melebihi permintaan. Ditambah dengan cuaca California yang panas dan garis perjalanan yang panjang dibuat sudah cukup untuk membuat beberapa pengunjung sangat s3ngsara.

MacPherson berkata satu-satunya penyesalannya ialah dia tidak dapat  bersalam dengan Walt Disney.

Selepas mengalu-alukan tetamu ke taman itu, Walt hilang  di dalam kesesakan tetamu.

Walaubagaimanapun, sebagai penghormatan untuk menjadi pelanggan pertama di taman tema itu,MacPherson  telah diberi ganjaran dengan menjadi ahli seumur hidup.

“Setiap Januari saya tidak sabar menunggu ketibaan seterusnya pas yang kemudiannya baik untuk setahun lagi di mana-mana taman Disney, dan saya telah menerima pas tahunan sejak tahun 1955,” kata pemain berusia 87 tahun ini.

Kad-kad ini tertulis  “VIP MAIN ENTRANCE PASS” di bahagian depan dan menampilkan namanya di taman, serta “Mengizinkan Peserta dan 3 Tetamu.”

Dan MacPherson menggunakan semua kad tersebut pada setiap tahun tanpa gagal.

 

Dia telah kembali ke taman setiap tahun sejak perjalanan pertama pada tahun 1955, dan dia tidak mempunyai rancangan untuk berhenti dalam masa terdekat.

Untuk memasuki taman dengan pas seumur hidupnya, MacPherson hanya perlu menunjukkan ID foto nya.

Tetapi untuk insurans tambahan, dia membawa beberapa salinan fotokopinya yang memaparkan kliping “hari pertama” dari pembukaan taman supaya dia dapat membuktikan bahawa dia, sebenarnya, pelanggan pertama.

MacPherson berkata dia juga menjadi  selebriti di kalangan fanatik Disney.

 

“Anda pasti tidak percaya berapa ramai orang dari pelbagai tempat di dunia yang datang dan meminta tandatangan saya atau meminta bergambar dengan isteri saya, Wanda, dan saya sendiri!”

Sudah tentu, kemasyhuran itu adalah satu-satunya kenangan kecil yang dikenali sebagai lelaki pertama yang pernah memasuki taman itu.

Bagi MacPherson, keseronokan sebenar datang dari kenangan hari itu dan sejarah yang dia buat, hanya dengan mengambil peluang lewat malam dan menaiki motosikalnya untuk memandu ke Anaheim.

“Sebagai orang awam pertama yang beratur membeli tiket di Disneyland pada 18 Julai 1955, dan melihat 6,000 orang di belakang saya dalam barisan ketika pintu dibuka, serta melihat Walt Disney sendiri adalah sesuatu yang saya tidak akan lupa,” katanya.

 

Berbaloi Uncle Mac beratur panjang! 

 

 

 

Sumber:life.shared