“Kulitnya yang dibuat straw. Bukan suruh kau sedut pakai serai tu seketul-seketul”

Terpanggil nak kongsi sedikit pandangan peribadi. Ya, idea terbaru dari Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Senator Datuk Husam Musa, berkenaan menggantikan straw minuman k0nvensional plastik kepada serai.

Buat lawak pulak!

Tapi, betul ke dia buat lawak, atau kita yang pendek akal?

Dalam Senireka Industri, memang ada masaalah-masaalah semasa yang timbul, jadi para pereka akan mencari jalan menyelesaikan masaalah ini.

Straw plastik dipercayai banyak menyvmbang pada masaalah penc3maran alam sekitar.

Jadi, dengan menghasilkan straw “biodegradable” atau mudah lupus ini, diharap negara dapat mengurangkan masaalah alam sekitar ini.

Mat saleh dah mula guna batang gandum untuk masaalah ini. Ye lah, mat saleh kan banyak gandum.

Kita ni, guna lah apa yang ada. Maka ada lah anugerah Dia yang datang dari anak kecil SK Bandar Behrang yang menang anugerah in0vasi, guna straw dari serai.

Husam sendiri kata, isi serai tu digunakan untuk tvjuan lain, kulitnya yang dibuat straw.

Bukan suruh kau sedut pakai serai tu seketul-seketul. Maknanya, dah dipr0ses lah untuk sesuai dengan kegunaan.

Sebenarnya, orang Malaysia ni, nampak je maju. Tapi m3ntaliti dia, kerja nak gelakkan orang je.

Sekarang ada rasa macam sedikit __________ (isilah sendiri perkataan sesuai) tak, sebab gelakkan id3a ni?

Janganlah besok sedara mara kau yang supply serai untuk jadikan straw tu mula hidup senang, kau men3mpek nak tvmpang bahagia.

Tak perlulah kita asyik nak ge  lakkan orang saja. Ada banyak cara nak tvnjuk pandai selain gelakkan orang.

 

Copy dr Hadi Nor

Lepas ni tanam serai dalam pagar. Takut kena curi.

 

 

Sumber:FB Razta Man

Facebook Comments