Orang ramai disaran bertenang, kerap mandi, makan kangkung-Dr Noordin Darus

Rakyat perlu bertenang dan menekankan aspek penjagaan diri sebagai langkah penc3gahan meskipun penvlaran wabak kor0navirus semakin membiimbangkan di seluruh dunia.

Menurut Doktor Kesihatan Profesional (MBBS), Dr Noordin Darus dia menggesa orang ramai supaya tidak p4anik kerana sifat itu akan mempengaruhi dan menurunkan imuniti badan.

“Apa yang menyebabkan kita kena mudah kena jangkitan sesuatu virvs atau penyakit adalah bergantung kepada imuniti tubuh kita. Perkara ini mudah, kita cuma perlu jaga diri.

“Kor0navirus ini terkenal dengan sifatnya yang takut air jadi untuk jaga diri kena kerap mandi, jaga pemakanan dan hadkan pergerakan ketika ini,” katanya.

Jelas Noordin lagi, sesiapa yang terkena jankitan virvs baru itu dinasihatkan supaya minum air kelapa dan air lemon suam antara enam hingga tujuh gelas pada hari pertama.

Katanya, pengambilan air tersebut perlu diperlu diteruskan pada hari kedua tetapi dikurangkan jumlahnya, kira-kira lima gelas selain perlu makan sayur hijau seperti kangkung.

“Uniknya k0ronavirus menyerang saluran pernafasan sama seperti influ3nza. Jadi saya juga nasihatkan jangan kerap makan gula, susu dan daging (sebagai usaha meningkatkan ketahanan badan),” katanya.

Beliau berkata demikian pada Wacana Sinar Harian Siri 155 bertajuk: K0ronavirus: Adakah kita lambat bertindak? di Bangunan WUI, Kompleks Karangkraf Seksyen 15 di sini malam Khamis.

Pada masa sama, Noordin turut memuji tindakan kerajaan dalam menangani penvlaran wabak k0ronavirus di negara ini yang disifatkan sebagai paling cepat berdasarkan pengalaman berdepan w4bak berbahaya sebelum ini.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar