‘Dr Nur’ g4gal dikesan di P4lestin, Iesya Toh, Heliza Helmi diminta tampil beri maklumat

Baru-baru ini tular di media s0sial mend4kwa seorang sukarelawan dari Malaysia yang hanya dikenali dengan nama ‘Dr Nur’ dikatakan dit4han pihak Zi0nis ketika memasuki semp4dan kem bagi memberi raw4tan perubatan kepada rakyat Pale stin.

Dr Nur juga did4kwa berada dalam keadaan tidak sedarkan diri, mengal3mi keceder4an tervk di bahagian dada, p4tah tangan, selain ditemb4k di kaki kerana mela wan tent3ra terbabit.

Bagaimanapun Kementerian Luar masih gag4l menge san pegawai perub4tan terbabit.

Kementerian itu menerusi kenyataan memaklumkan pihaknya tidak dapat mengenal pasti butiran peribadi dan perincian ins1den yang menimpa Dr Nur sekali gus menyul1tkan usaha Perwakilan Malaysia untuk menghubungi serta menyalurkan bantuan k0nsular sewajarnya.

Katanya, sem4kan dengan Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, Jordan, Mesir dan Amman juga mendapati tiada individu bernama Dr Nur yang mendaftarkan diri di Pal3stin atau menghubungi Perwakilan Malaysia untuk mendapatkan bantvan.

“Kementerian turut berhubung dengan pihak berkuasa di Malaysia untuk membantu mengenal pasti identiti wanita terbabit.

“Segala maklumat yang dikemukakan orang awam termasuk tagkap skrin h4ntaran sudah diserahkan kepada P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Im1gresen Malaysia (JIM) dan Survhanjaya K0munikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk sias atan lanjut,” kata kenyataan itu.

Selain itu, kenyataan sama memaklumkan usaha menghubungi dua individu didakwa berkhidmat di H0spital Kuala Lumpur (HKL) yang dikatakan mempunyai maklumat mengenai Dr Nur juga g4gal.

Justeru, kementerian mengesa pemilik akaun instagram @iesya_toh dan @nurhelizahelmi segera tampil dan mengemukakan maklumat berkenaan Dr Nur.

Selain itu, mana-mana individu yang mempunyai maklumat sahih berhubung identiti dan keberadaan Dr Nur turut digesa mengemvkakan maklumat menerusi emel bkrm@kln.gov.my.

 

 

 

 

Sumber:BH