Masih bergantug pada ubat, Karl Shafek cuba elak kemurvngan ketika tempoh lockd0wn

PELAKON dan pengacara, Karl Shafek meg4kui Perintah Kaw4lan Berkurug (PKP) 3.0 turut menjej4skan kesih4tannya yang mengalami pyakit kemurugan sejak tahun 2019.

Lantaran itu, untuk mengel4kkan dari murug ketika tempoh  ini, Karl atau nama sebenarnya, Khairul Shafek Ibrahim, 41, menggunakan tempoh l0ckdown ini dengan berkebun, melukis dan bermain dengan kucing peliharan bagi mengelakkan daripada melayan fikiran neg4tif.

Selain itu,bekas peserta Masterchef Selebriti ini turut berkogsi yang dia tidak akan sesekali menc4bar perasaannya dengan menonton mana-mana filem berbentuk gan4s, perag atau ser4m bagi menceg4h kemurugan daripada berlaku.

“Bagi saya sepanjang tempoh l0ckdown ini, saya ada rutin sendiri setiap hari agar tidak trigger (perasaan murung) datang.

“Hari-hari saya buat rutin seperti aktiviti berkebun, siram pokok dan main dengan 16 ekor kucing peliharaan saya. Benda-benda macam ini banyak memb4ntu beri saya kelegaan,” katanya ketika dihubungi.

“Orang lain kalau time tengah l0ckdown ni banyak tengok tv, tapi lain pula bagi saya… kalau boleh saya el4kkan tengok tv sebab banyak benda boleh trigger kalau saya tengok filem perag atau gan4s, ia boleh gaggu mood saya.

“Memang d0ktor pun nasihatkan saya untuk av0id benda-benda itu semua, jangan tengok benda yang boleh kac4u mood kita. Kadang-kadang saya tak boleh tengok news pasal orang bunvh diri atau orang susah… bukan sebab saya tak nak ambil tahu, tapi ia adalah untuk kebaikan diri saya sendiri,” katanya lagi.

Berkongsi perjalanan pemulihannya, Karl berkata sehingga kini dia masih lagi mendapatkan khidmat d0ktor bagi mer4wat peyakitnya itu.

“Saya masih lagi makan ub4t dan masih lagi kena jumpa d0ktor dalam tempoh tigu minggu sekali.

“D0ktor kata saya kemurugan disebabkan terlalu kuat bekerja dan memang saya akvi itu… sejak dari 2010 saya bekerja tanpa henti.

“Sejak didiagn0s dua tahun lalu, baharu saya ambik masa berehat dan kini hanya fokus pada perniagaan fesyen dan sambal,” ujarnya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:mstar