Tidak perlu k0mpaun. Tidak kemaskini MySejahtera bukan satu kesalahan – Ismail Sabri

Perbuatan tidak mengemas kini aplikasi MySejahtera bukanlah menjadi satu kesalahan, menurut Menteri Kanan (Kesel4matan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ujar beliau, timbul kekelirvan berhubung penggunaan aplikasi MySejahtera sejak kebelakangan ini apabila terdapat anggota pengvatkuasa yang mengeluarkan k0mpaun kepada mereka yang g4gal melakukan kemas kini aplikasi itu.

“Saya ingin maklumkan bahawa tidak mengemas kini aplikasi MySejahtera tidak menjadi kesalahan.

“Ini adalah berdasarkan kepada Akt4 342 Penceg4han Dan Peng4walan Peyakit Berjagkit – Covid Malaysia yang mana ia tidak terkandug sebagai satu kes4lahan untuk dikenakan k0mpaun oleh mana-mana penguat kuasa,”.

Lanjutan itu, Ismail Sabri menyarankan agar mana-mana k0mpaun yang telah dikelarkan atas kesalahan terbabit perlulah dib4talkan.

“Pegawai penguat kuasa juga disarankan supaya tidak salah dalam membuat sebarang tafsiran berhubung SOP (pr0sedur operasi standard) yang telah dikuatkuvasakan oleh kerajaan,” katanya.

Walau bagaimanapun, Ismail Sabri memberitahu, sebagai warga yang mahu rantaian Covid-19 dipu tuskan, masyarakat perlu berintegriti dan mempunyai rasa tanggungjawab terhadap aplikasi MySejahtera.

Ini kerana kata beliau, MySejahtera merupakan aplikasi yang dibangunkan oleh kerajaan untuk membantu dalam pengaw4san penvlaran wab4k Covid-19 di dalam negara dengan membolehkan pengguna melaksanakan penilaian kesih4tan kendiri.

Jelas beliau lagi, sebagai rakyat, kita bukan hanya perlu jujur dalam memberikan maklumat berkaitan diri kita tetapi juga memegang amanah untuk memastikan setiap maklumat yang diberikan adalah terkini, tepat dan benar, termasuklah sekiranya mendapat simpt0m atau mempunyai kaitan dengan mereka yang telah dijagkiti Covid-19.

“Aplikasi ini adalah untuk memudahkan kita khususnya dalam keutamaan memastikan keselam4tan s0sial untuk kepentingan kesih4tan agar kes positif, k0ntak rapat, k0ntak kasual dan sebagainya akan dapat ditagani dengan segera,” ujar Ismail Sabri.

Sebelum ini, dilap0rkan seramai 31 pekerja dik0mpaun gara-gara tidak mengemaskini aplikasi MySejahtera mereka.

Lebih mendukacitakan,mereka bukannya tergolong dalam kumpulan positif Covid-19 mahupun menjadi k0ntak rapat dengan pes4kit Covid-19.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar