Michael Ang hampir buta. Ini sebenarnya yang terjadi

Tiada sebarang desas-desus, tiba-tiba penerbit dan pengarah terkenal, Michael Ang berkongsi cerita yang dia selamat menjalani pembed4han mata kanannya di sebuah hospital swasta semalam akibat glaukoma.

Menurut Michael, dia menyedari kelainan pada matanya sejak tahun lalu selepas melakukan pemeriksaan kesih-atan tahunan.

“Saya sedar ada sesuatu yang tidak kena dengan mata ketika menjalani penggambaran untuk drama Love Elsa. Waktu itu, apabila melihat skrin pandangan saya akan menjadi kabur dan rasa ada sesuatu di dalam mata.

“Saya melihat dengan teliti, ternampak seperti ada debu atau cacing kecil yang bergerak-gerak di selaput mata. Jadi, apabila melakukan pemeriksaan tahunan, saya minta doktor untuk memeriksa mata sekali dan baru tahu saya ada glaukoma,” ujar Michael.

Tambah Michael, mengikut saranan doktor dia sepatutnya melakukan pembe-dahan mata tersebut pada tahun lalu, tetapi kekangan waktu, pembe-dahan berkenaan hanya dapat dilakukan semalam.

“Kebetulan sekarang Malaysia dikenakan Perintah Kaw4lan Pergerakan 3.0 (PKP) dan semua kerja dihentikan buat sementara waktu, jadi inilah waktu yang tepat untuk saya lakukan pembe-dahan.

“Selepas menjalani pembed-ahan semalam, saya dibenarkan untuk keluar hospital hari ini dan diminta berehat selama tujuh hari. Seterusnya selepas seminggu, saya akan lakukan pembedahan yang sama di mata sebelah kiri pula,” kongsi Michael lagi.

Jelasnya, andai pembedahan tidak dilakukan, dia beris1ko untuk kehilangan deria penglihatan. Michael bagaimanapun bersyukur kerana menyedari tentang peyakit tersebut pada peringkat awal.

“Kalau saya tidak buat pemb-edahan, boleh buta. Nasib saya mengetahui tentang glaukoma ini pada peringkat awal. Oleh itu, saya ingin menasihatkan orang ramai yang mempunyai simptom mata kabur, rasa berdebu dan ada benda bergerak di mata buatlah pemeriksaan sebelum terlambat,” ujar Michael.

Selain melakukan pembedahan glaukoma, Michael yang sebelum ini memakai cermin mata turut menjalani pembedahan lasik dan membuang katarak demi beb4s daripada mas4lah rabun.

“Semalam, selain melakukan pemb-edahan glaukoma, saya turut lakukan pembe-dahan lasik dan buag katarak bagi memul1hkan mas4lah rabun,” jelas Michael.

Sebelum ini Michael menjalani pembeda-han gastroplasty sekitar dua tahun lalu selepas didapati mempunyai masa-lah d4rah tinggi dan kencig manis akibat berat badan yang berlebihan.

“Alhamdulillah, selain masa-lah mata saya tidak ada penyakit lain. Masalah dar4h tinggi dan kencing manis juga sudah tidak ada selepas melakukan pembe-dahan gastroplasty dua tahun lalu. Saya menjaga makan dan pastikan mendapat tidur lapan jam setiap hari.

“Paling penting harus melakukan pemeriksaan kes-ihatan menyeluruh secara tahunan. Kita tidak tahu apa peyakit yang ada. Jadi sebelum keadaan mel4rat lebih baik kita tahu tentang sesuatu peyakit lebih awal,” tutur Michael.

 

 

 

Sumber:Kosm0