Tak sokong kempen bendera putih , netizen kec4m kenyataan Nik Abduh

“Takkan nak angkat bendera Pxx pula.”

Itu antara resp0n balas wargamaya terhadap kenyataan Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang menyatakan rakyat tidak wajar diajar mengangkat keka-lahan menghadapi uj1an dengan mengangkat bendera putih.

“Bendera putih tu tanda mintak bant-uan, bukan tanda ka-lah,” kata pemilik Facebook Amie Mustapha.

Selain itu, seorang lagi pengguna Twitter, @fahmibinhassan berkata, kempen itu tidak bermaksud apabila mengagkat bendera mereka tidak berdoa.

“Agkat bendera putih tu minta tolong jiran-jiran. Usaha untuk bantu. Bukan maksud angkat bendera putih mereka tak angkat tangan untuk berdoa. Takkan lah benda macam ni pun @nikabduh nak mantikkan,” ciap beliau.

Malah seorang lagi pengguna Twitter @nmyasser menjelaskan kempen bendera putih itu adalah satu usaha dan tawakal.

“Memang Allah tempat kita memohon. Tiada lagi yang diatasnya, tetapi bendera yang divir-alkan ini adalah usaha dan tawakkal. Tahukah YB ada jiran-jiran yang sedang ten4t kalau tidak diuar-uarkan. Allah jadikan jiran-jiran dan YB-YB sebagai pengantara/khalifah untuk membantu,” katanya.

Terdahulu, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat itu berkata, rakyat tidak wajar diajar mengagkat keka-lahan mengha-dapi uj1an dengan mengangkat bendera putih sebaliknya mereka perlu mengagkat tangan untuk berdoa kepada tuhan.

“Agkat tangan berdoa kepadanya. Itulah bendera kekuatan dan optimis dalam uj1an kehidupan. Jangan agkat kekal-ahan menghadapi uj1an dengan mengajar rakyat mengagkat bendera putih,” katanya dalam Facebo0k beliau hari ini.

Beliau dipercayai merujuk kempen kibarkan bendera putih jika terpu-tus bekalan makanan yang digerakkan oleh orang ramai yang simpti terhadap nasib masyarakat terkes-an p4ndemik Covid-19 dan sekatan penuh pergerakan (total l0ckdown).

 

 

 

 

 

 

Sumber: Utusan