Nik Mohamad Abduh, Rosli Abdul Jabar sel4r kempen bendera putih

Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dalam satu kenyataan hari ini memberitahu, rakyat tidak wajar diajar untuk mengangkat keka-lahan menghadapi uj1an dengan mengangkat bendera putih.

Sebaliknya mereka perlu mengangkat tangan untuk berdoa kepada Tuhan.

“Angkat tangan berdoa kepadanya. Itulah bendera kekuatan dan optimis dalam uj1an kehidupan. Jangan angkat keka-lahan menghadapi uj1an dengan mengajar rakyat mengangkat bendera putih,” katanya dalam Facebook beliau hari ini.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat itu dipercayai merujuk kempen kibarkan bendera putih jika terpvtus bekalan makanan yang digerakan oleh orang ramai yang simpati terhadap nasib masyarakat terkesan pan-demik Covid-19 dan sekatan penuh pergerakan (total l0ckdown).

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Pahang, Rosli Abdul Jabar juga yang tidak bersetuju dengan tind-akan itu sambil mene-gaskan masih terdapat pelbagai cara untuk rakyat mendapatkan bantuan.

Dengan cara menga-ngkat bendera putih bagi memaklumkan kehab-isan makanan ia seperti mereka yang ‘k4lah dalam peperangan’.

Katanya lagi, dikhuatiri akan ada pihak yang mengambil kesemp-atan dengan cara tersebut.

“Cara ini tidak sesuai dilaks-anakan bagi memelihara marvah diri dan ummah dan kita masih ada cara yang lebih baik dan dapat menutup kea1ban orang,” katanya dalam kenyataan di laman s0sial Faceb0oknya.

Rosli berpandangan, ahli Parlimen dan ahli dewan undangan negeri (ADUN) mesti membuka bilik operasi ban-tuan dan membuka talian 0perasi sepanjang tempoh pan-demik Covid-19 sekali gus menjadi penyelaras kepada organisasi yang diamanahkan untuk menyalurkan bantuan.

Menurutnya, organisasi komuniti masyarakat seperti Jawatankuasa Kemajuan dan Kesela-matan Rancangan (JKKR), Kawasan Rukun Tetangga (KRT), kejiranan dan seumpamanya juga mesti membuka bilik operasi bantuan untuk orang yang terpu-tus bekalan makanan, juga menyediakan khidmat penghantaran bagi yang tiada kenderaan.

“Masjid, surau mesti berperanan sebagai pusat bantuan rakyat sama ada dengan dana ban-tuan kerajaan, masjid, surau, majlis agama, pusat zakat dan bantuan orang ramai.

Bagi yang bukan Islam juga boleh dilaksanakan di kuil, tokong, gereja dan mana-mana pusat komuniti mereka.

“Pastikan talian 0perasi diketahui oleh komuniti dengan apa jua cara sebaran. Yang memerlukan ba-ntuan boleh datang atau menghubungi talian operasi, data maklumat akan dapat mengelakkan orang mengambil kesempatan, datang berulang kali sehingga rumah mereka jadi stor menyimpan barang sumbangan, sekali gus ia dapat memelihara marvah.

“Jangan angkat bendera putih, macam orang ka-lah pe-rang, kita masih ada kekuatan, kibarkan panji Islam dengan kibaran syiarnya Islam sebagai agama yang saling membantu,” katanya.

Kempen bendera putih berkenaan telah mendapat sambutan ha-ngat di media s0sial sejak semalam.

Walaupun tidak dapat dipastikan siapa yang memulakan kempen tersebut, ia menjadi tvlar dalam Facebook, Twitter dan Instagram.

Kempen itu cukup mudah, anda hanya perlu mengibarkan bendera putih di rumah sendiri jika menghadapi kesu-sahan dari segi bekalan makanan dan kewangan.

 

 

 

 

 

 

Sumber: Utusan