Jagkitan Varian Delta menigkat di Isr4el

Wab4k varian Delta Covid-19 di Isr4el dilap0rkan semakin meningkat kerana ia turut menjagkiti beberapa individu yang telah menerima vaksin, lap0r akhbar New York Post, kelmarin.

Menurut pegawai kesih-atan tempatan, sebahagian daripada individu yang dijagkiti itu telah menerima vaksin jenis Pfizer.

Ketua Jawatankuasa Penasi-hat Covid-19 Isr4el, Ran Balicer berkata, kira-kira 90 peratus jagkitan baharu di negara itu disebabkan oleh varian Delta. Kum-an itu menvlar dengan pantas sejak pertama kali muncul di India.

“Penul-aran varian Delta dalam masyarakat tempatan telah mengubah impak jagkitan Covid-19,” kata Balicer.

Kanak-kanak di bawah usia 16 tahun yang kebanyakannya belum mendapat sun-tikan vaksin merupakan golongan paling ramai dalam jagkitan kes baharu.

Namun begitu, terdapat juga separuh golongan dewasa yang turut dijagkiti varian itu walaupun sudah lengkap mengambil dos kedua Pfizer.

Pengesanan ke$ terbaharu jagkitan varian Delta menunjukkan biarpun vaksin Pfizer berkesan, namun tidak bertindak melindugi sistem imvnisasi badan 100 peratus.

Penyeb-aran varian Delta mula dikesan selepas kes jagkitan harian meningkat menjadi 200 pada Khamis lalu selama hampir 10 hari sepanjang bulan ini.

Meskipun kumpulan dijagkiti kelihatan kecil menurut standard global, pihak berkuasa kesih-atan menggesa agar kerajaan kembali menerapkan peraturan memakai pelitup muka di tempat awam.

 

 

 

Sumber:K0smo