“Tak mainlah pampes cap ayam, tak mampu bagi cakap” -Pemohon bantuan ‘demand’ lampin mahal dari NGO

Sudahlah tak mampu, berlagak pula. Itu yang boleh dikatakan tentang seorang peminta bantuan yang meminta lampin pakai buang berjenama dengan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) baru-baru ini.

Menerusi perbualan yang dikogsi seorang pengguna Facebo0k, wanita itu yang juga seorang suri rumah mula ‘ber4ng’ apabila permintaannya meminta lampin pakai buang berjenama dan mahal untuk anaknya yang berusia 5 tahun tidak diend4hkan oleh NGO terbabit.

Walaupun NGO berkenaan telah menjawab dengan sopan ‘permintaan’ wanita itu dengan memberitahu stok bantuan lampin pakai buang diberikan berdasarkan dana penyumbang, wanita terbabit telah memb4las perbualan itu dengan bahasa k4sar serta turut mem4rahi pihak NGO tersebut.

“Anak aku kan, aku punya sukalah, takde duit nak bagi pampes brand yang anak aku pakai cakap jela. Aku tak mainlah pakai pampes brand cap ayam, nanti menggeruvtu pula kulit anak aku.

“Tak mampu bagi cakap siang-siang banyak lagi NGO mampu bagi. Bagi jela pampes buruk tu untuk rakyat yang selayaknya, sikit pun aku tak heran,” balas wanita itu kepada NGO tersebut.

Susvlan tagkap layar yang tvlar itu, orang ramai telah ‘menyerag’ wanita itu dengan rata-ratanya meniggalkan reaksi mar4h pada hantaran masing-masing.

“Dah susah buat laa cara susah, orang dah bagi pampers kau sibuk nak yang branded (berjenama). Sedarlah diri tu dah sus4h, kalau nak yang branded, pergi beli sendiri, sedar diri tu kak,” tulis seorang netizen.

Pada masa sama, ada juga yang turut men4sihati wanita itu agar melatih anaknya supaya tidak memakai lampin pakai buag lagi memandangkan usia anaknya sudah mencecah lima tahun.

“Saya mampu beli pampers anak, tapi seawal 3 tahun dah ajar anak kenc*ng ber*k kat tandas. Ini ada kemahiran hidup dan kita kena latih anak.

“Memang ambik masa, 2 bulan untuk el4kkan terkuc1l, dan str3ss bila kenc*ng sana sini. Tapi kita sebagai ‘parents’ kena bantu anak untuk berdikari cuma waktu malam ja masih belum berjaya, kena pakai pampers,” nasihatnya.

 

 

 

 

Sumber:K0smo