30 kali nafas terhenti ketika tidur, Cat Farish k0ngsi pengalaman men4kutkan

Pelakon dan juga ahli kumpulan Ruffedge, Cat Farish pernah berdepan dengan masalah kesi-hatan sehigga meggaggu kerjaya seninya.

Ini kerana Cat atau nama sebenarnya, Farish Ramli mempunyai pelbagai penya-kit seperti diabetes, kolestrol tinggi, dar4h tinggi,semput, malah saluran pernafasan juga semp1t sehingga tidak boleh menyedut oksigen.

Atas nasihat seorang pakar kesih-atan, Datuk Dr Tikfu Gee, Cat berjaya menurunkan berat badan sebanyak 10 kg dengan melakukan diet dan bersenam. Bagaimanapun,berat badannya masih di takuk 3 angka iaitu sebanyak 130kg.

Akhirnya, doktor berkenaan menyarankan Cat membuat pembe-dahan bariatrik atau ‘Sleeve Gastrectomy’ membabitkan pem0t0ngan usus perut antara 70 hingga 80 peratus pada November 2019.

Usaha itu membuahkan hasil apabila berat badan penyanyi dan komposer itu berjaya menurun sehingga 75kg.

Namun, Cat perlu mengamalkan diet karbohidrat selama lapan bulan dan tidak mengambil gula dalam pemakanan seharian selesai sebaik sahaja menjalani prosedur pembed-ahan.

Bagaimapun Cat tanpa berselindung berkata keputusan mmbuat pem0tongan usus bukan mengikut ‘trend’, tetapi didorong banyak perkara terutama penya4kit g4ngguan tidur yang dipanggil ‘sleep apnea’ yang membabitkan pernafasan.

“Saluran pernafasan bermas-alah hingga mengakibatkan kurang oksigen ke otak. Dengkvran kuat juga berlaku hingga menyebabkan pernafasan terhenti 30 kali setiap kali tidur. Situasi ini amat mena-kutkan saya”

Katanya, secara keseluruhan kos pembe-dahan pemot0ngan usus membabitkan RM30,000.Walaupun begitu, Cat bertuah aapbila Dr Tikfu Gee sudi menaja sepruh dari kos pembeda-han dan Cat mengaagp ia sebagai  rezeki terpijak.

“Pembed-ahan hanya mengambil masa 30 minit sahaja. Namun, jujurnya, seharian saya senak perut. Saya dinas-ihatkan tidak mengambil makanan berat. Saya hanya dibenarkan mengambil makanan dalam bentuk cecair selama tiga minggu.

“Seterusnya, perlahan demi perlahan saya disuruh makan makanan berprotein dan minum banyak air. Selama lapan bulan saya berdiet dengan membiasakan keadaan diri.

“Saya hanya mengambil nasi sekitar tiga sudu, tetapi dengan lauk berlebihan. Hingga kini, saya tidak sentuh nasi sangat. Saya kurang makanan berkarbohidrat dan melebihkan protein seperti sayur,” katanya.

Penyanyi kelahiran Teluk Intan, Perak itu berkata, soal pemakanan sukar mahu menyekat n4fsu makannya.

“Tetapi, saya selalu katakan pada diri, saya sudah puas menikmati apa sahaja makanan selama ini. Saya masih makan dengan melebihkan lauk. Berat saya kini kekal di bawah 80kg,” katanya.

Mengulas mengenai artis mengeluarkan produk kurus, namun hakikatnya melakukan pembe-dahan pemot0ngan usus, Cat berkata, dia enggan mengulas perkara itu.

“Saya sendiri pernah menjadi duta produk kesih-atan, tetapi disangkakan produk cepat kurus. Sedangkan, produk berkenaan sebagai pengganti karbohidrat dalam badan dan menambahkan tenaga.

“Secara jujur, saya tidak berapa berkenan dengan produk kurus sebab pernah mencuba. Namun, akhirnya, semuanya bergantung pada disiplin diri,” katanya.

Menyentuh perkembangan terkini, Cat berkata, dia sedang menunggu filem terbitan sendiri, Marabahaya Underground lakonan Hazama, Joey Daud dan MK K-Clique.

“Album terbaharu Ruffedge di bawah terbitan Rocketfuel Entertainment juga dijangka dipasarkan, bulan depan,” katanya yang baru mendirikan rumah tangga dengan pereka fesyen, Suriani Hassan, tahun lalu.

 

 

Sumber:BH