Katil ala Ikea ditemui di bandar purba Pompeii

Pompeii sehigga kini meniggalkan 1001 pers0alan mist.eri khususnya buat pengkaji sejarah.

Pernah menjadi sebuah kota yang maju dari segi pembangunan,bandar ini mu.snah ditel.an bumi kerana ledakan Gunung bera.pi Vesuvius yang memun.tahkan isinya dengan lahar yang tersangat pana.s serta abu setinggi 6 meter.

Selepas 1900 tahun peristiwa itu berlalu, kota Pompeii ditemui dan ia kembali menjadi perhatian dunia kerana tin.ggalan artifak nya.

Baru-baru ini, sekumpulan ahli arkeologi menemukan sebuah bilik zaman kuno yang menempatkan golongan ham.ba untuk mereka menjalani kehidupan harian di bandar sod0m dan gam0rrah itu.

Proses penggalian vila yang ditimbus lahar let.usan gunung bera.pi bersejarah itu menemukan sebuah asrama dan bilik simpanan sempit berserta katil yang disifatkan seperti perabot Ikea kerana boleh dilaras.

The Telegraph menyamakan penemuan purba itu sebagai ‘model Ikea untuk dunia purba’ kerana papan kayu boleh laras yang boleh diubah bergantung kepada saiz individu yang tidur di atas katil.

Katil itu mempunyai ukuran hampir 1.8 meter dan 1.2 meter sekali gus menunjukkan rumah itu didiami oleh sebuah keluarga dengan seorang kanak-kanak

Menteri Kebudayaan Itali, Dario Franceschini berkata, penemuan itu adalah penting bagi meningkatkan pengetahuan tentang kehidupan seharian penduduk Pompeii.

Bilik itu ditemukan di sebuah vila di pinggir bandar Pompeii di Civita Giuliana yang hanya beberapa langkah dari tempat ahli arkeologi menemukan kereta may.at yang masih terpelihara.

Ruang itu hanya mempunyai sebuah tingkap tinggi dan tidak mempunyai sebarang perhiasan dinding serta mengandungi tiga katil yang diperbuat daripada kayu.

Pengarah Tapak Arkeologi Pompeii, Gabriel Zuchtriegel berkata, penemuan berkenaan memberi bayangan g.olongan hamba yang bekerja di kawasan itu tidur di bilik tersebut pada waktu malam.

Sumber:Utusan