Bergelar OKU, Bad Indigo t0lak bantuan zakat meskipun layak

“Takkan nak duduk diam saja tak buat apa-apa, tak boleh urus diri? Selagi boleh buat, saya akan buat.Tak mengapa.Saya kena juga kuatkan semangat”, itu jawapan yang diberikan Bad Indigo mengenai keadaan dirinya yang kini memegang kad Orang Kurang Upaya (OKU).

Menurut anggota kumpulan Indigo itu, Bad atau nama sebenarnya Badrul Izhan Yeop Abdullah atau Bad, 46, meng4ku terbit rasa m4lu dan segan untuk menerima ba.ntuan zakat daripada badan-badan kebajikan tertentu walaupun layak berdasarkan statusnya kini.

Ulas Bad, sejak diuj.i j4tuh s4kit,dia tidak sanggup untuk menerima bantuan kerana memikirkan terdapat ramai lagi golongan asnaf atau orang lain yang lebih memerlukan.

“Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Lembaga Zakat Selangor ada memaklumkan kepada saya dan mahu membantu. Tetapi buat masa ini, saya tak mahu ambil lagi bantuan daripada kedua-duanya sebab masih mahu mencuba.

“Katanya, zakat bukan hanya kepada fakir miskin sahaja, ada banyak kategori. Mereka beritahu supaya saya jangan risa.u, tetapi tak mengapalah. Jika saya sudah bersedia atau tiada langsung cara lain untuk hidup, mungkin saya akan hubungi mereka. InsyaAllah,”katanya.

Jauh sekali mahu menyombong,suami kepada penyanyi Ashira Aziz ini berkata dia bersyukur kerana di sebalik semua kepayahan, sekurang-kurangnya dia masih berny4wa dan eggan terlalu bergantung hidup dengan orang lain walaupun isteri sendiri kerana khuat.ir terlalu selesa jika berterusan dalam keadaan itu.

Berkogsi lanjut mengenai perkembangan kesih.atannya, kata Bad, dia kini masih perlu mendapatkan rawa.tan di h0spital secara berkala bagi membersihkan lu.ka di kaki kiri selepas menjalani pemb3dahan membu.ang kesemua lima jari kakinya akibat diabetes.

“Lima jari kaki kiri telah dibu.ang dalam proses pembe.dahan yang dilakukan secara berperingkat iaitu pada bulan Januari, Mac dan September lalu.

Sejak keluar dari h0spital awal tahun lalu lagi saya memang kena guna ‘walker’ untuk bantu pergerakan.

“Paling susah nak urus diri adalah dalam tandas. Tapi nak tak nak, kena buat juga. Saya juga uruskan diri sendiri tanpa mahu menyus.ahkan isteri. Begitu juga kalau nak ke h0spital untuk rawatan berkala itu, saya akan bergerak dan pandu kereta sendiri,”katanya.

“Kecuali memasak saja, Shira akan buatkan sebab saya tak boleh berdiri lama. Selagi boleh, memang saya akan buat sendiri sebab tak mahu ajar diri selalu mengharapkan orang. Bayangkan kalau orang itu ada kerja lain, atau tiada, macam mana?”

“Ini semua bukan ba.la atau musi.bah.Ini adalah perigatan agar kita sebagai manusia dan hamba, sentiasa kembali mengingatiNya. Kalau saya tak fikir begitu, mungkin sudah lama saya berterusan murug,”katanya.

Bad bernikah dengan Ashira pada 11 Mac 2021 setelah berkenalan selepas sama-sama menyertai Gegar Vaganza musim ketujuh (GV7) yang lalu. 

 

 

 

 

Sumber: Utusan