Tak percaya Allah di mana-mana: Suhaimi Saad perlu diberi nasihat -Idris Ahmad

Pihak Jabatan Agama Islam negeri diminta untuk mengambil tind.akan berhubug isu bekas anggota kumpulan nasyid, Suhaimi Saad berkenaan kenyataannya yang men0lak ‘Allah ada di mana-mana’.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Idris Ahmad berkata, dalam isu tersebut pihak berkuasa agama Islam negeri mempunyai kuasa penuh untuk mengambil tindakan yang sewajarnya.

“Jangan pula kata kenapa pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak ambil tind.akan kerana dalam soal agama kita hormat bidang kuasa negeri.

“Dalam isu ini kita akan meminta pihak pengurusan agama negeri selesaikannya,” ujarnya kepada pemberita semasa ditemui selepas merasmikan majlis penutup Forum Hidup Penuh Erti di Kampung Masjid Ijok yang lalu .

Mengulas lanjut tentang isu selebriti berkenaan, Idris berkata, tidak sepatutnya dalam era perkembangan ilmu dalam generasi zaman canggih ini masih ada individu atau kelompok berpandangan begitu.

“Golongan yang tak percaya agama ini hanya wujud sekitar tahun 60an dan 70an dahulu dan ianya semakin hilang setelah berbagai usaha dak.wah dijalankan dimerata tempat.

Idris juga berharap perkara ini tidak perlu berpanjangan dan Suhaimi perlu dipanggil dan diberikan nasihat . Sekiranya berde.gil, barulah tin.dakan undang-undang akan diambil .

Sebelum ini Kosmo Online! melap0rkan kenyataan bekas anggota kumpulan nasyid itu menjadi pendeb.atan warganet di media s0sial apabila dia men0lak ‘Allah ada di mana-mana’.

Perbuatan Suhaimi itu nyata mengund4ng kepada pelbagai t0hmahan dari orang ramai.

“Tujuh perkara yang anda percaya tapi Mosus t0lak, pertama Allah ada di mana-mana, kedua vaksin, ketiga bumi bulat, keempat sistem demokrasi, kelima sistem perbankan riba, keenam sistem pendidikan dunia dan terakhir ganja dan ketum,” tulisnya dalam Faceb0ok.

Walaupun ada yang memberikan hujah melalui ayat al-Quran, Suhaimi tetap tidak percaya dan menyuruh orang ramai belajar lagi.

Suhaimi juga turut mendak.wa surah al-Fatihah ayat dua tidak boleh dibuktikan kerana terlalu umum.

Susulan perk0ngsian itu, rata-rata pengguna media s0sial mengec.am tin.dakannya yang tidak mempercayai Allah S.W.T ada di mana-mana dan orang ramai turut berk0ngsi pandangan mereka.

“Buat sa.kit hati kita sahaja bila tanya dia, seb.ab selalunya memang dia tak akan terangkan, ayat dia mesti suruh kita belajar sendiri,” kata Cik Mina.

 

 

Sumber:K0smo