Tiga anak bujang Fandi Ahmad peny4mbung legasi dalam skuad Singapura

Sekiranya Ahamd Wartam masih hidup, beliau pastinya seorang datuk yang begitu gembira melihat tiga orang cucunya bera.ksi pada kejohanan bola sepak Piala AFF di Singapura, negara yang pernah diwa.kilinya sebagai penjaga gol pada era 1960-an.

Namun generasi kini kurang mengenali Ahmad Wartam sebenarnya kecuali apabila anda menyebut beliau adalah bapa kepada Fandi Ahmad, pemain tersohor Asia Tenggara yang pernah mempera.gakan ak.si di liga Belanda dan muncul atlet sukan pertama negara republik itu bergelar jutawan.

Kini tiga orang cucu Ahmad,iaitu Irfan, Ikhsan dan Ilhan Fandi meneruskan legasi yang ditiggalkan olehnya dalam usaha mengharumkan nama Singapura dalam kanc.ah bola sepak antarabangsa.


Kenangan Allahyarham Ahmad Wartam bersama cucunya

Ikhsan terutamanya paling menyerlah pada hari pembukaan Piala AFF apabila penyer.ang berusia 22 tahun itu menyu.mbat dua gol yang boleh dianggap bertaraf dunia ketika tuan rumah memben.am Myanmar 3-0 Ahad lalu.

Tambah membanggakan, ia adalah gol ke-10 buatnya dalam 20 penampilan antarabangsa setakat ini.

Abangnya Irfan pula mengemudi bente.ng Singapura dengan baik di pertaha.nan tengah dan boleh berbangga kerana berinteraksi baik bersama penjaga gol Hassan Sunny Abdullah sekali gus menya.ksikan kubu mereka tidak dib0losi.

Irfan, 24, kini berharap adiknya Ilhan yang turut beraksi sebagai penyer4ng, akan menyertai mereka dalam kesebelasan utama tidak lama lagi.

Di peringkat kelab, Irfan yang pernah bera.ksi sebagai penyer.ang tetapi kini beralih ke benteng pertaha.nan adalah pemain utama kelab juara Liga Perdana Thailand, BG Pathum yang mempunyai bente.ng terkuat dalam liga (13 gol dib0losi dalam 30 perla.wanan musim lalu) selain layak ke peringkat kal.ah m.ati Liga Juara-Juara Asia.

“Sememangnya satu penghargaan untuk mewakili negara dan dengan dua adik saya bersama dalam pasukan sesuatu yang istimewa buat kami,” kata Irfan seperti dipetik dalam akhbar Straits Times.

“Saya dan Ikhsan sebelum ini, kemudian saya dan Ilhan ketika kelayakan Piala Dunia pada Jun. Kini kami bertiga berada dalam skuad, ia pasti menyeronokkan dan harapnya kami berpeluang bera.ksi bersama di tengah padang.”

Ikhsan kini sedang memperagakan ak.sinya di Eropah. Walaupun dia tidak banyak mengumpul minit permainan bersama FK Jerv musim ini, dia tetap mampu menyu.mbat empat gol bersama kelabnya yang layak ke play-off untuk mereb.ut tempat ke liga utama Norway.

“Kami bertiga bermain bersama dalam satu pasukan ketika remaja dan ketika itu kami sering menjar.ingkan gol.

NiIlhan dan saya sering mempunyai perancangan, saya bermain sebagai nombor 9 dan Ilhan akan bermain di belakang saya seperti nombor 10 kerana dia mempunyai han.taran yang bagus. Mungkin kami boleh mengembalikan semua ini pada Piala AFF,” kata Ikhsan.

Ilhan yang berusia 19 tahun telah menjarigkan tujuh gol dalam 18 perlaw.anan bersama Young Lions tahun ini ketika dia menjalani khid.mat negara.

Fandi yang berkahwin dengan model dari Afrika Selatan, Wendy Jacobs pada 1996, turut mempunyai seorang lagi anak lelaki bungsu Iryan, 15, yang juga bakal mengikuti jej4k langkah datuk, bapa dan abangnya.

Satu-satunya anak perempuan Fandi,  Iman, 21, kini menjadi model seperti ibunya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:BH online