Cedera ditendang lembu korban

Seorang lelaki cedera di paha kiri apabila diten-dang seekor lembu ketika gotong-royong menyembelih haiwan itu untuk ibadah korban di Padang Bola Kampung Butut, di sini, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 11 pagi itu, mangsa,Mohd. Shahrul Adzli Mustaffa, 38, yang berada di bahagian kaki belakang lembu terpelanting sejauh hampir dua meter.

Katanya, kejadian itu berlaku ketika dia dan petugas Program Ibadat Qurban dan Akikah Masjid Kampung Butut 2022/1443H memegang lembu yang ke-15 ekor untuk disembelih.

“Secara tiba-tiba lembu berkenaan bertindak agre-sif. Bukan sekadar saya ditendangnya, haiwan itu juga kembali bangun dan mujurlah petugas berpengalaman kendalikan situasi ini. Insiden ditendang lembu begini kali pertama dihadapi. Walaupun terpaksa berjalan terhincut-hincut selepas kejadian syukurlah tidak berlaku keceeraan serius,” katanya di sini, hari ini.

Sementara itu, Pengerusi Masjid Kampung Butut, Dr. Mohd. Ala-uddin Othman berkata, sebanyak 20 ekor lembu dan dua ekor kambing disembelih pada Hari Raya Aidiladha kali ini melibatkan 50 petugas serta tiga tukang sembelih.

Ujarnya, pr0gram berkenaan menjadi acara tradisi di masjid itu sejak lebih 10 tahun lalu dan sambutan lebih meriah pada tahun ini berbanding ketika Per1ntah Kawa-lan Pergerakan (PKP) dua tahun lalu.

Sumber:Utusan