Ini Yang Akan Terjadi Kepada Tubuh Apabila Anda Makan Telur

Ada sebab orang menyebutnya telur luar biasa yang boleh dimakan. Makanan berkuasa ini adalah pilihan protein sihat yang cukup serba boleh untuk dinikmati semasa sarapan, makan tengahari, makan malam atau sebagai snek yang sihat. Ini tiada gula, tiada makanan karbohidrat yang agak rendah kalori dan pek cukup menumbuk.

Jika telur tidak berada di antara salah satu daripada 10 pilihan makanan kesihatan anda, teruskan membaca untuk mengetahui bagaimana telur memberi manfaat kepada tubuh anda, dan anda mungkin menyanyi lagu yang berbeza apabila anda selesai.

1. Telur memberi anda kekuatan tenaga: Satu telur keseluruhan mengandungi 6 gram protein berkualiti tinggi dan hanya 70 kalori. Sepasang dua telur dengan setengah cangkir oat untuk makanan rendah kalori yang mengisi dan seimbang.

2. Telur meningkatkan fungsi hati: Setiap telur mengandungi dos kolin yang sihat. Choline, makronutrien, membantu meningkatkan metabolisme anda, mengangkut vitamin dan mineral dan meningkatkan fungsi hati.

3. Kolesterol dalam telur tidak menjejaskan kolesterol darah seperti yang anda fikirkan: Ingat bahawa khabar angin bahawa anda tidak boleh makan telur kerana terlalu lemak? Ini palsu (untuk kebanyakan orang). Menurut Pemakanan Awam, hati anda sudah menghasilkan kolesterol. Apabila anda makan telur secara teratur, badan anda secara semulajadi mula menghasilkan kurang … jenis.

4. Telur meningkatkan HDL (kolesterol baik)

Lipoprotein Ketumpatan Tinggi (HDLs) mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Digunakan secara umum sebagai kolesterol sihat, anda boleh meningkatkan tahap HDL dalam badan anda dengan memakan telur secara tetap.

5. Telur boleh membantu bola mata: Sebagai tambahan kepada protein, telur mengandungi kandungan antioksidan Lutein dan Zeaxanthin yang tinggi. Kajian telah menunjukkan bahawa nutrien ini membantu membina retina anda dan mengurangkan risiko katarak dan degenerasi makula.

6. Telur boleh membantu anda kurang makan: Makan telur untuk sarapan pagi boleh membantu anda kurang makan sepanjang hari. Jumlah tinggi protein tempat telur tinggi pada senarai makanan satiating.

7. Telur adalah gluten dan bebas karbohidrat: Jika anda tidak boleh mempunyai gluten atau diet khusus untuk diabetes, telur adalah cara terbaik untuk mendapatkan protein anda. Perlu diingatkan, bahawa beberapa kajian menunjukkan bahawa telur dapat meningkatkan risiko penyakit jantung pada orang dengan diabetes jenis 2.

8. Telur melindungi tulang anda: Telur mempunyai lebih banyak Vitamin D berbanding sebelum ini dan ini dapat membantu melindungi tubuh anda daripada osteoporosis.

9. Telur boleh mengurangkan risiko kanser: Choline, makronutrien yang sama yang membantu fungsi hati anda, juga boleh mengurangkan risiko kanser payudara pada wanita, menurut Kesihatan Wanita. (Nota: Anda akan menemui choline di dalam kuning telur, bukan putih. Jadi jangan malu dari semua telur!)

10. Makan telur untuk otot yang lebih baik: Berat pengangkat serat protein menggegarkan seperti ia akan keluar dari gaya kerana mereka tahu protein adalah penting untuk pembaikan otot yang lebih cepat. Nosh pada beberapa telur selepas senaman untuk menjadikan otot lebih mudah di badan anda.

11. Telur adalah mesra kehamilan: Jika bau dan tekstur telur tidak membuat anda mual semasa anda sedang membawa anak kecil, telur (pasteur dan telur) dimakan sebahagian daripada makanan anda. Dua telur keseluruhan mengandungi 250 miligram kolin. Doktor mengesyorkan agar wanita hamil dan menyusu mengambil antara 450 hingga 550 miligram setiap hari. Bantuan kolin dalam pembangunan otak dan membantu mencegah kecacatan kelahiran.

12. Rambut yang sihat, kulit yang sihat: Telur mengandungi vitamin B kompleks yang dipanggil Biotin. Vitamin ini membantu badan anda memetabolisme lemak dan karbohidrat untuk tenaga. Sebagai tambah tambah, biotin boleh meningkatkan rambut, kuku, dan kulit anda!

13. Telur coklat dan telur putih pada dasarnya sama: Sebagai nota akhir, tidak perlu risau sama ada anda perlu mendapatkan telur coklat atau telur putih. Serius. Telur coklat berasal dari ayam yang lebih besar dengan telinga merah dan telur putih berasal dari ayam yang lebih kecil dengan telinga putih … itulah perbezaan terbesar, menurut Dr. Jockers.

 

Sumber:Panji Khalifah