Jawapan padu Datuk Seri Siti Nurhaliza mengenai kemenangan Byul di Big Stage 2019

Selaku JURI tetap program nyanyian Big Stage, Datuk Seri Siti Nurhaliza menegaskan kemenangan Han Byul sebagai juara dalam program tersebut tidak seharusnya dijadikan isu berikutan pertandingan itu menilai bakat setiap peserta.

Menurut Siti, tiada istilah mengutamakan penyanyi luar sehingga mengabaikan anak seni tempatan kerana kesemua mereka bertanding atas satu misi yang sama.

“Muzik ini universal… kita berkongsi bakat dan mempertaruhkan bakat di pentas ini, buat apa kalau kita buka penyertaan untuk negara lain tapi kita nak juga peserta negara kita menang. Itu bukan persaingan namanya.

 

“Persaingan sihat apabila kita menilai secara telus dan jadikan ini sebagai salah satu cabaran dan peluang untuk artis tanah air kita belajar.

Netizen mempersoalkan mengenai kemenangan Han Byul sebagai juara Big Stage musim kedua.

“Bagi saya Big Stage ini terbuka untuk kesemua peserta dan kita juri yang telah diberi tanggungjawab akan menilai setiap peserta dengan bakat yang mereka tunjukkan,” katanya.

 

Datuk Siti ditemui semasa sesi sidang media selepas Konsert Akhir Big Stage musim kedua yang berlangsung di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Shah Alam, Selangor pada Ahad. Big Stage kali ini menyaksikan penyanyi dari Korea Selatan iaitu Han Byul diangkat sebagai juara.

Kemenangan penyanyi berusia 29 tahun itu mengundang perbalahan segelintir netizen di laman sosial yang beranggapan penyanyi tempatan telah dipinggirkan.

Segelintir penonton mahu Neeta menjadi juara. Sementara itu, Siti Nurhaliza berkata pengalamannya sendiri menyertai pertandingan nyanyian di luar negara sehingga berjaya meraih kemenangan adalah atas penilaian bakat dan bukan dipengaruhi faktor lain.

“Macam pengalaman saya dengan Misha Omar (juri jemputan), kita pernah pergi bertanding di satu pertandingan nyanyian di Shanghai, China dan kami berlawan dengan peserta tempatan.

“Tapi disebabkan mereka (juri) menilai lagu itu secara telus… saya dan Misha dipilih menjadi juara, jadi dalam hal ini tak ada masalah siapa yang jadi juara, meskipun orang luar,”ujarnya.

Dari kiri; Adzrin memenangi tempat ketiga, Han Byul (Juara) dan Neeta (kedua).

Pada konsert akhir itu penyanyi Misha Omar menjadi juri jemputan di samping Siti Nurhaliza dan Cakra Khan. Keputusan pemenang ditentukan oleh pemarkahan juri dan undian penonton secara online.

Big Stage musim kedua menyaksikan Neeta menduduki tempat kedua, diikuti Adzrin dan Irfan Haris. Manakala, peserta tunggal dari Indonesia iaitu Dinda Permata di tempat kelima. Pada musim ini, Astro membawa seorang wakil peserta dari Korea Selatan, Indonesia, Brunei dan Thailand untuk menyertai pertandingan tersebut.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber:mStar