Kuasa viral: Lori ‘angkut’ pekerja p0sitif Covid19 sudah ditahan p0lis

Sebuah lori kilang memproses ayam yang membawa 48 pekerjanya yang positif Covid-19 dan memakai gelang merah jambu telah ditahan di Sungai Lalang, Bedong di sini, petang tadi.

Ketua P0lis Daerah Kuala Muda berkata, kumpulan lelaki warga negara asing itu ditahan bersama pemandu lori berkenaan selepas tvlar video berdurasi 19 minit di media s0sial pada pukul 5 petang.

Menurutnya, pihaknya kemudian mengarahkan beberapa kereta peronda melakukan pemerh4tian selepas menerima maklumat mengenai video yang tvlar itu.

Hasil pemerhat-ian mendapati sebuah lori yang membawa 48 pekerja kilang memproses ayam tersebut dikesan berdekatan Sungai Lalang, Bedong.

Selepas sia-satan lanjut dilakukan, didapati 48 lelaki terbabit merupakan antara 135 orang pekerja kilang proses ayam di Sungai Lalang, Bedong di sini yang dis4hkan positif Covid-19.

“Lori tersebut dalam perjalanan membawa pulang 48 pekerja terbabit ke asrama selepas membuat pemer-iksaan di Pusat Kesi-hatan Daerah (PKD) Kuala Muda di sini.

“Bagaimanapun, sebelum itu seramai 87 rakan mereka telah dibawa pulag dari PKD Kuala Muda.

Pemandu lori berkenaan disa-man kerana menggunakan Lesen Kenderaan Memandu (LKM) bagi tujuan lain.

Pihak pengurusan kilang pula akan disi4sat melakukan perbuatan cvai yang mungkin mereb4kkan apa-apa peyakit yang berb4haya pada nyawa.

Sementara itu rata-rata warganet berang dengan tindakan majikan terbabit kerana memperlakukan para pekerja mereka sedemikian rupa. 

 

 

 

 

Sumber:UM,PenangKini