Adik magsa dipvkul suami luah perasaan-” Kakak masih k0ma, kandugan makin membesar,luk4 te-ruk di belakang badan kerana bed-ridden”

Perkahwinan merupakan sunnah Rasulullah SAW yang dianjurkan berdasarkan nas al-quran dan hadis, inilah fitrah yang dilalui oleh manusia dalam membina kehidupan dengan sempurna dan bahagia.

Melalui perkahwinan juga, rumahtangga yang dibina hendaklah berlandaskan ajaran Islam, melahirkan zuriat yang baik sehingga mampu mem1kul amanah dan merealisasikan usaha bagi memastikan hidayah Allah SWT berterusan dan tersebar ke seluruh alam ini.

Masa yang sama, matlamat perkahwinan adalah untuk menjaga pandangan, menjaga kehormatan diri, dan supaya menjadi lebih bertakwa kepada Allah SWT sebagai tuhan yang disem-bah.

Dalam permasa-lahan ini, Rasulullah SAW pernah bersabda:

إِذَا تَزَوَّجَ الْعَبْدُ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ نِصْفَ دِينِهِ؛ فَلْيَتَّقِ اللهَ فِي النِّصْفِ الْبَاقِي

Maksudnya: Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah berusaha menyempurnakan sebahagian agamanya, oleh itu hendaklah dia bertaqwa kepada Allah pada sebahagian lagi yang berbaki. Riwayat al-Baihaqi (5486), al-Tabarani dalam Mu’jam al-Awsat (7647) Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Namun tidak semua alam rumahtangga itu manis seperti yang diimpikan. Begitulah yang terjadi kepada Jahirah Nordin apabila dibel4sah tervk oleh suaminya sendiri sehigga k0ma. 

Jahirah turut mengala-mi kecede-raan krit1kal pada otak sehingga sedikit tengkorak kepalanya terpaksa dibuag.

Malah dia juga turut mengalami kecede-raan pada tulang belakang, rusuk dan leb4m pada bahagian sebelah kiri muka.

Dalam keadaan yang sedang bertarug nywa sendiri, Jahirah turut memperta-ruhkan nywa anak di dalam kandungannya,benih dari lelaki yang tidak berperikemanusiaan itu.

Dalam satu perkongsian Tik Tok atas nama @ziahzara15, adik kepada Jahirah,dia memberitahu kandungan kakaknya semakin membesar namun dalam masa yang sama, Jahirah mengalami lvka yang agak dalam di belakang badan ak1bat “bed ridden” .

Bed ridden merujuk kepada pesak1t yang terlantar dan memerlukan penjagaan dan pemerha-tian yang khusus.

Oleh kerana kurang atau boleh dikatakan tiada pergerakan lagsug dan hanya terbarig, pesak1t bed ridden sememangnya mudah dijagkiti ruam atau kud1s.

Perkogsian ini mendapat sim-pati dari masyarakat kerana hampir setengah juta menyaksikan video berkenaan tidak sampai sehari ia dikogsikan.

Dalam pada itu, Fauziah turut berkogsi luahan rasa di fb miliknya tentang nasib anak di dalam kandungan kakaknya itu.

Seorang suami sepatutnya menjadi ketua keluarga, menjaga & menyayangi isteri apatah lagi isteri itu sedang ham1l.

Tapi apa yang berlaku kepada kakak saya pula sebaliknya. Belum sampai setahun berkahwin suaminya kembalikan kami jasad kakak dalam keadaan k0ma & mungkin c4cat seumur hidup”

Adakah ini yang akan kita perlihatkan kepada generasi akan datang?

Adakah ini yang kita akan perlihatkan kepada zuriat kita? Adakah ini yang kita mahu sampai kan dalam sesebuah keluarga? Sepatutnya kejadian seperti ini tidak sepatutnya berlaku dalam perhubugan suami isteri / sebuah keluarga.

Tin-dakan yang dilakukan oleh suaminya amatlah zal1m sehingga kita sendiri tak tercapai dek akal mengapa harus terjadi sedemikian.

Sedangkan binatang pun tahu menyayangi sesama mereka. Inikan pula manusia yang berakal.

Kandungan kakak tetap akan membesar & akan dilah-irkan apabila tiba masanya. Tapi dalam keadaan kakak k0ma, rasa-rasa ibu & anak dapatkah nutrisi yang secukupnya? Si anak dipengaruhi oleh pembawakan si ibu kelak.

Adakah ini adil bagi zuriat yang dikandug?

Adakah adil si comel ini menanggug kesengs4raan yang dibina oleh ayah kandung sendiri?
Adakah adil bagi si comel untuk tidak merasa bahagia dalam rahim ibunya sendiri?
Adakah adil bagi si comel Utk tidak mendengar suara ibu kandung nya?
Pabila anak kakak sudah besar, pasti dia akan bertanya di mana ayahnya….
Adakah sanggup untuk kita beritahu yang ayahnya seb4bkan ibunya menjadi cac4t sedemikian???

Kalau saya, memang takkan sanggup nak beri tahu apa yang terjadi sebab ianya sangat zal1m! Tapi adakah hati kita juga akan tenang jika tak beritahu keadaan sebenar sebab satu hari nanti pasti anak itu akan tahu juga kisah mereka.

Yang terkini, suami Jahirah sudahpun diberkas dan kini dalam taha-nan rem4n.

Semoga Jahirah dan keluarganya mendapat pembe-laan yang sewajarnya ,diberikan kekuatan untuk menjalani uj1an yang berat ini dan dipermudahkan segala urusan buat mereka. Amin.  

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: KashoOrga