Usaha ‘sorok’ pekerja g4gal, 8 hotel transit pekerja Top Glove dikesan

Syabas! P0lis Selangor sudah mengenalpasti lapan hotel dipercayai dijadikan transit kepada 1,606 pekerja kilang sarung tangan, Top Glove selepas mereka dipindahkan dari asrama pekerja di Petaling Jaya sebelum ini.

Ketua P0lis Selangor, Datuk Arjunaidi Mohamed berkata, pihaknya sedang menjalankan si4satan terhadap kilang terbabit yang melakukan pemind4han pekerja berkenaan.

“Kira-kira 1,606 pekerja Top Glove dibawa dari asrama di Petaling Jaya, dan itu dilakukan sebelum Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP) bersasar dilaksanakan di asrama itu.

“Lapan hotel (menempatkan pekerja) sudah dikenal pasti dan kita memastikan mereka di hotel itu tidak dapat keluar sekarang ini serta menjalankan sarigan ke atas 1,606 pekerja itu”

Menurut Arjunaidi lagi, pihak p0lis juga menjalankan sias4tan ke atas syarikat berkenaan dan telah membuka kertas si4satan.

Terdahulu, satu video tul4r di mana seorang wanita mend4kwa peningkatan jankitan Covid-19 di Selangor disebabkan tindakan pengusaha kilang sarung tangan memind4hkan pekerjanya positif Covid-19 daripada asrama pekerja terletak di daerah Petaling Jaya dan menempatkan mereka di hotel di daerah Klang bagi membolehkan mereka hadir bekerja dalam tempoh Perintah Kawa-lan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

Dalam perkembangan lain, Arjunaidi berkata, bagi operasi pematvhan PKPD pula, sejumlah 1,045 k0mpaun dikeluarkan terutamanya berkaitan pemakaian pelitup muka, g4gal mematuhi penj4rakan fizikal dan imbas MySejahtera.

“Dari segi peratus pematuhan di Selangor, 90 ke 92 peratus yang patuh..tetapi lagi lapan peratus di Selangor ini membabitkan jumlah yang banyak,” katanya.

 

 

 

 

Sumber:HM