“Atas nasihat d0ktor tak boleh ambil vaksin lagi”- Ahmad Firdous Raisuddin

“Saya adalah bekas pesa-kit Covid-19 tahap empat. Apa yang boleh dik0ngsikan dari pengalaman saya sendiri, ia sangat menyak-itkan.

Walaupun tidak ‘ditidurkan’ ketika mendapat rawa-tan, tetapi sepanjang pengalaman di Unit Rawa-tan Rapi (ICU) H0spital Serdang, Selangor, amat-amat menakutkan”,itu peng4kuan ikhlas abang kepada Allahyarham Siti Sarah iaitu Ahmad Firdous Raissuddin, 40, yang baru sahaja dis4hkan bebas dari virus m4ut tersebut.

Dalam satu sesi ‘live’ di Facebo0knya, Ahmad Firdous berkata kewujudan Covid-19 itu adalah benar dan penderit-aan yang harus dilalui mereka yang pernah dijagkiti vir.us ini sangat ter-uk.

“Perasaan ‘up’ dan ‘down’ di ICU itu biasa, tapi hanya kita saja kena kuat melaw-annya dengan semangat dan pemikiran positif. Sebagai pesa-kit Covid-19, dua perkara ini amat penting ketika di ICU untuk memberi kekuatan pada diri sendiri agar terus melaw-annya sehingga sihat semula.

“Banyak pengalaman dan pengajaran yang saya peroleh selepas kembali pulih daripada Covid-19 ini. Malah, kalau orang cakap dulu saya ant-ivaksin, memang betul saya an-tivaksin sebelum ini di atas sebab-sebab tertentu.

Tapi, sekarang saya bersedia untuk ambil vaksin sebagai ikhtiar kehidupan dan selepas mendapat vaksinasi penuh ia akan memudahkan kita untuk menjalankan pelbagai urusan harian,” katanya.

Firdous menerusi perkogsian video berdurasi 33 minit itu berkata bagi sesiapa yang berterusan an-tivaksin itu adalah hak masing-masing.

“Untuk saya, memang nak ambil vaksin. Kalau boleh dapat segera, saya akan terus pergi cu-cuk. Tapi, memandangkan masih lagi dalam proses pemu-lihan kerana paru-paru saya sudah r0sak tervk, atas nasihat d0ktor tak boleh ambil vaksin lagi. Saya akan vaksin selepas sihat sepenuhnya. Apapun, saya sangat berterima kasih kepada doktor dan jururawat yang sudah bertungkus-lumus menyelamatkan saya ketika di h0spital.

Mereka ini orang-orang yang hebat dan tidak wajar dianggap sebagai pembu-nuh.

“Ketika di ICU H0spital Serdang, saya sendiri tengok depan mata seorang jurur-awat wanita ditugaskan memantau pesa-kit setiap masa. Tidak pernah pun, pes-akit ditiggalkan oleh mereka sebagai petugas barisan hadapan ini.

D0ktor dan jurura-wat yang menguruskan pesa-kit Covid-19 sepenuhnya. Lagipun, di ICU mana ada tandas dan pes-akit dira-wat semuanya memakai lampin pakai bu-ang. Jadi, jurur4wat-jurur4wat inilah yang menjaga dan membersihkan pesa-kit setiap masa,” katanya.

Katanya lagi, “begitu besar peng0rbanan mereka. Oleh itu, kepada semua dimohon menjaga diri kalian. Sama ada yang an-tivaksin dan sudah pun divaksin lengkap, kena sentiasa ikut pr0sedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

Ahmad Firdous juga meminta membeli alat mengukur paras oksigen, oxymeter untuk diletakkan di rumah bagi membolehkan pengesanan awal apabila dijagkiti Covid-19 dan tidak berlengah untuk mendapatkan rawa-tan di hospital.

Terdahulu, Ahmad Firdous yang dis4hkan positif Covid-19 pada awal Ogos lalu dimasukkan ke H0spital Serdang sebelum dipindahkan ke Pusat Perubatan Pantai di Bangsar untuk raw-atan selanjutnya.

Ahmad Firdous bersama keluarga besarnya dis4hkan positif Covid-19 sekitar Julai lalu.

Virus ini telah menyebabkan adiknya, penyanyi Siti Sarah meniggal dunia pada 9 Ogos lalu serta pembantu rumah mereka.

Semoga segala urusan Firdous dipermudahkan dan diberi kesembuhan segera.

Sumber:HM