Diana Danielle jumpa pakar psikiatrik demi anak-anak

Pelakon dan penyanyi,Datin Diana Danielle, 30, meng4ku mengatur janji temu dengan pakar psikiatrik di ibu negara untuk memastikan sama ada dia menghi.dap sindr0m Kecel.aruan Hiperaktif Kurang Daya Tumpuan (ADHD).

Diana atau nama sebenar, Diana Danielle Danny Beeson mengesy4ki dirinya mungkin mengidap  ADHD sejak remaja kerana mengalami beberapa simptom seperti masa.lah daya ingatan, pengurusan dan fokus.

“Suk4r untuk saya terangkan keadaan yang saya ala.mi. Ia membabitkan fungsi kognitif seperti mas4lah memori dan pengurusan. Saya juga mudah hilag fokus.

“Bagi saya, apabila saya sudah bergelar ibu, saya mahu menjadi ibu di mana anak-anak boleh bergantung kepada saya. Disebabkan ADHD ini, fokus saya lari, jadi saya kasihan pada anak-anak.

“Perkara ini bukanlah semata-mata mengenai saya. Tetapi kekuatan datang daripada anak-anak untuk saya menjadi lebih fokus dengan apa yang mereka buat.

“Saya mahu mental saya bersama dengan mereka,” katanya.

“Saya suka membaca jurnal. Jadi, saya dideda.hkan dengan fakta yang saya boleh guna dan kaitkan dengan diri sendiri.

“Diseb4bkan itu saya sy4k mengenai perkara ini sejak remaja. Tetapi saya saya ambil masa yang lama untuk jujur dengan diri sendiri,” katanya.

Diana berkata, mereka yang mengesy4ki diri mengalami simpton ADHD lazimnya tidak mahu merujuk perkara itu kepada pakar bertauliah kerana bimb.ang mengenai k0s rawa.tan dan tidak mahu bergantug pada sepenuhnya kepada ubat-ubatan.

“Saya tahu ramai orang ta.kut hendak jujur dengan diri sendiri. ADHD bukan sus4h hendak kesan.

“Ramai yang ada (simptom) tetapi mereka tidak tahu,” katanya.

“ADHD mudah sebab boleh diubati. Ada sejenis ubat yang boleh kuatkan fokus kita. Situasi ini bukan kecela.ruan yang sukar atau besar buat saya.”

“Saya tidak terlalu risau mengenainya. Apabila kita sudah tahu, kita boleh kaw4l jangkaan kita. Ini membuatkan kita tidak kej.am dengan diri sendiri”

 

 

Sumber:BH