Betapa Berdisiplinnya Masyarakat Jepun. Gambar-gambar ini menjadi bukti!

Sekiranya anda pernah ke Jepun, pastinya anda pernah berasa kagum melihat sendiri betapa berdisplinnya masyarakat di sana.

 
Bagi mereka yang belum pernah sampai ke negara Matahari Terbit itu, gambar-gambar di bawah ini dapat memberikan anda gambaran yang lebih jelas mengenai budaya masyarakat Jepun di negara mereka.
#1 Lihat sahaja bagaimana cara mereka meletakkan kenderaan mereka. Teratur dan tersusun kemas tanpa mengganggu pengguna jalanraya yang lain.
 
 
#2 Ribuan vending machine yang terletak di setiap peruk di bandar-bandar di Jepun selamat daripada sebarang ancaman orang yang tidak bertanggungjawab.
 
 
#3 Tidak kira sama-ada waktu puncak atau pun tidak, mereka akan tetap beratur dan bersabar semasa menunggu giliran untuk memasuki keretapi.
 
 
#4 Masyarakat di Jepun tidak suka membazirkan makanan. Mereka akan menghabiskan makanan mereka sebelum meninggalkan restoran-restoran.
 
 
#5 Di Jepun, terdapat 9 jenis tong sampah yang mengandung jenis-jenis sampah yang berbeza-beza. Orang di Jepun akan mengasing-asingkan sampah mereka sebelum membuangnya ke dalan tong sampah.
 
 
#6 Kanak-kanak di Jepun telah dididik untuk menjaga kebersihan sejak dari peringkat kanak-kanak lagi supaya mereka akan menjadi orang yang lebih civilised apabila dewasa kelak.
 
#7 Lihat saja cara mereka meletak kenderaan-kenderaan mereka. Kemas dan tepat di dalam petak.
 
#8 Di kolam-kolam renang awam, mereka akan membersihkan diri mereka terlebih dahulu sebelum menggunakan kolam-kolam ini.
 
#9 Hujan atau tidak, mereka akan tetap mematuhi peraturan lalu-lintas.
 
#10 Ketika menaiki eskalator, mereka yang tidak mahu bergerak pantas akan berdiri di sebelah kiri bagi memberi laluan kepada orang lain.
 
#11 Sekiranya mereka tidak sihat, mereka akan memakai topeng muka supaya tidak menjangkiti orang lain.
 
#12 Tiada tip di Jepun.
 
Sumber: Taikotai.tv