Hikmah Disebalik Sunnah Menyimpan Janggut

Biasa dengar, kan..antara kritikan yang sering diterima oleh lelaki apabila menyimpan jambang atau janggut ialah nampak kusut. serabut, tidak terurus, tidak ada duit hendak beli alat pencukur, macam pak Arab, mat Pakistan, nampak alim dan bermacam-macam lagi.

Sebuah kajian dari University of Southern Queensland, Australia yang diterbitkan dalam Jurnal Radiation Protection Dosimetry, menunjukkan bahawa janggut atau jambang mampu memberi perlindungan sebanyak 90 hingga 95 peratus pada wajah daripada sinaran UV yang boleh menyebabkan kanser kulit.

Hasil kajian itu diperolehi selepas para penyelidik melakukan eksperimen menggunakan teknik dosimetri, iaitu mengukur jumlah penyerapan cahaya matahari dalam masa ditetapkan.

Hasil keputusan menunjukkan, bahagian muka yang dilindungi oleh rerambut, baik janggut, misai mahupun jambang didapati kurang terdedah kepada sinaran UV berbahaya berbanding dengan kawasan tidak berbulu. Oleh itu, semakin tebal dan panjang janggut, ia semakin baik kepada penyimpannya.

Dan jangan tidak tahu, kelebatan janggut sangat bermanfaat dalam mengekalkan kelembapan wajah lelaki.

Menurut seorang pakar dermatologi dari London, Dr. Nick Lowe, lelaki dengan imej berjanggut dan berjambang tidak perlu khuatir tentang kulit kering. Ini kerana dibahagian kulit berbulu terdapat kalenjer sebaceous, yang fungsinya merembeskan bahan berminyak, dikenali sebagai sebum.

Kehadiran sebum mampu memberi kelembapan muka sepanjang hari, seterusnya dapat memanjangkan sel-sel kulit supaya tidak cepat tua.

Manfaat memelihara janggut rupanya bukan sekadar tertumpu pada luaran kulit tetapi turut mempengaruhi kesihatan dalaman lelaki.

Fakta ini turut diakui oleh pakar perunding pernafasan di Klinik London, Dr. Felix Chua. Menurutnya, rerambut boleh bertindak sebagai penapis dan menghentikan habuk daripada memasuki saluran pernafasan. Dengan itu, gejala asma dapat dikurangkan dikalangan lelaki berjanggut.

Satu lagi penemuan saintifik yang sangat luar biasa mengenai kebaikan janggut ialah, ia berupaya meningkatkan kesuburan lelaki.

Daripada kajian saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat, berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron.

 

Dengan janggut ini juga, ia bukan sahaja boleh meningkatkan kesuburan lelaki, malah mampu merangsang dan menstabilkan kitaran haid dan menggalakkan pertumbuhan telur wanita.

Bagaimana pula caranya? Hanya menerusi sentuhan dengan isteri anda!

Jadi, bagi mereka yang belum dikurniakan anak kerana ada masalah kesuburan misalnya, adalah sangat digalakkan para isteri membelai dan menyentuh janggut atau jambang suami dengan penuh kasih sayang.

Kajian terhadap janggut ini menyerlahkan lagi bukti saintifik tentang sunnah yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW sejak 1,400 tahun dahulu.

Ajaran itu dijelaskan dalam satu hadis sahih dari Ibnu Umar r.a. bahawa Nabi bersabda, “Hendaklah kamu berbeza dengan orang-orang Musyrikin; kerana itu peliharalah janggut dan potonglah misai.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Berdasarkan hadis ini, jelaslah menyimpan dan memelihara janggut merupakan amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh semua nabi dan para sahabat terdahulu.

Saranan Nabi ini bertujuan supaya umatnya tidak sama dalam beberapa hal dengan orang musyrikin dan ahli kitab, yahudi serta nasrani.

Dengan imej sedemikian juga, ia jelas dapat membezakan antara lelaki dan wanita kerana Islam melarang kaum Adam menyerupai kaum Hawa, begitu juga sebaliknya.

Jadi, jangan malu dikatakan tidak kacak atau tua daripada usia dengan imej berjanggut.

Serlahkan simbol kelelakian anda. Disamping nampak segak bergaya, anda telah melaksanakan sunnah Nabi.

Jangan perleceh dan mengejek mereka yang sedang menunaikan perintah Allah dan Rasul.

Janggut adalah sejenis rambut yang berada di bawah dagu, yang memang untuk sebahagian orang dianggap sebagai tanda lanjut usia, Namun tahukah anda sangat banyak sekali manfaat dari mempelihara janggut yang merupakan salah satu Sunnah Nabi.

Berikut ini adalah salah satu hadis mengenai keutamaan memelihara janggut bagi kaum muslim seperti dikutip dari Majalah Ummi:
Dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, Nabi shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda,
“Potong pendeklah kumis dan biarkanlah (peliharalah) jenggot.” (HR. Muslim no. 623)

Apakah manfaat di sebalik memelihara janggut bagi kaum lelaki? Berikut ini 6 hikmah memelihara janggut:

1. Mengurangkan ruam akibat mencukur
Masalah yang biasa dialami seorang lelaki adalah ruam yang diakibatkan dari mencukur atau disebut folikulitis barbae. Keadaan ini akan membuat kulit sering gatal kerana ada bakteria staphylococcus aureus yang menjangkiti kulit. Ruam terjadi akibat bulu janggut yang baru tumbuh dicukur sehingga membentuk benjolan yang tumbuh ke dalam dan meradang. Dengan memelihara janggut, masalah ruam ini dapat dielakkan.

2. Kurangkan risiko kan ser kulit anda
Seperti kita ketahui, kesan jika terkena sinar UV secara berlebihan boleh mengakibatkan kan ser khususnya ka nser kulit. Sebuah kajian terbaru yang dilakukan di Universiti Australia of Southern Queensland mengungkap manfaat janggut pada lelaki. Laporan yang diterbitkan dalam Journal of Radiation Protection dosimetri ini mencatat, janggut boleh mencegah kan ser kulit kerana dapat melindungi kulit daripada pendedahan kepada matahari antara 90 hingga 95 peratus.

3. Pendedahan langsung kepada cahaya matahari adalah punca utama penuaan dan kerosakan kulit sehingga masuk akal bahawa jika wajah yang ditutupi oleh janggut boleh melambatkan penuaan dan timbulnya keriput. Ini bermakna lebih sedikit kedutan dan pengurangan bintik-bintik penuaan (liver spots) yang biasa ditemui pada wajah.

4. Mencukur boleh memburukkan lagi keadaan kulit orang yang berjerawat. Terutama jika sudah mempunyai jerawat teruk yang meninggalkan bekas luka.

Jerawat terjadi apabila folikel kecil di dekat permukaan kulit tersumbat. Inilah yang membuat kemunculan bintik hitam. Dan keadaan umum ini boleh diburukkan lagi dengan mencukur.

5. Membantu mengurangkan gejala alergi dan asma
Janggut boleh membantu menapis zarah – zarah kecil ketika kita menghirup nafas. Janggut juga mampu menghalagi hawa dingin yang akan masuk ke hidung. Selain itu, dapat juga menghangatkan bahagian dagu dan leher.

6. Memberikan kesan maskulin
Beberapa fakta mendedahkan bahawa ternyata kewujudan janggut mampu memberikan kesan lebih maskulin, mandiri, dan matang atau dewasa berbanding dengan wajah laki-laki yang dicukur bersih.

Sebuah kajian yang dilakukan oleh Doktor Freedman dalam bidang psikologi sosial menunjukkan bahawa kehadiran janggut di wajah lelaki itu membuatnya lebih menarik secara sek Sual bagi perempuan.

Sebarkan kelebihan ini,semoga bermanfaat.

Wallahualam.

Sumber 1: Sentiasapanas.com
Sumber 2: Detikislam

 

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber:islamituindah