Walaupun selalu dim4rahi, anak sulung selalu dapat tempat di hati ibu ayah sebenarnya

Benarkah kerana anak sulung insan pertama yang ada di dalam rahim ibu membuatkan dia ada kelebihan berbanding anak-anak lain?

Menurut Dato’Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, anak pertama atau sulung mempunyai karektor yang tenang, bertolak ansur dan mudah diajak berbincang.

Malahan anak sulung juga biasanya lebih cemerlang berbanding adik-beradik yang lain.

Mereka dikatakan lebih cenderung menjadi contoh kepada adik-beradik yang lain.

Anak Sulung Juga Berkebolehan Memujuk Orang Lain Sehingga Mampu Mengawal Orang Lain Dan Situasi Yang Menyukarkan.

Tetapi adakalanya anak sulung agak sensitif dan suka mendapat perhatian yang lebih terutama dari ibu bapa serta adik-beradik lain.

Antara lain sifat anak sulung ialah:

1. Ego

Walaupun mampu bertolak ansur, tetapi anak sulung sebenarnya lebih degil dan ego dalam segala hal. Dengan kata lain mereka tak mahu dipandang rendah dalam segala hal apatah lagi diperkecilkan kebolehannya.

Malahan anak sulung tidak suka diarahkan segala tindak tanduk yang bakal mereka lakukan.

2. Bertolak ansur dan rasional

Walaupun tegas namun anak sulung masih mampu untuk bertolak ansur dalam segala hal. Mungkin ini disebabkan mereka cuba bersikap rasional dalam segala hal terutama sekali kepada adik-beradiknya.

Jika diperhatikan, kebanyakan anak sulung lebih tegas berbanding anak lain. Mungkin sebagai ketua kepada adik-adiknya, karektor ini lebih terserlah. Mungkin juga kerana cuba mempamerkan sikap dan rasa tanggungjawab mereka kepad aibu ayah serta kesemua adik-beradik lain.

3. Mengawal orang lain

Hal ini selalu dikaitkan dengan keupayaan anak sulung yang pandai bermain dengan kata-kata.

Keramahan serta pergaulannya yang lebih luas membolehkan dia mengawal situasi dan orang lain di sekeliling. Hal ini juga mungkin disebabkan rasa hormat adik-beradik lain kepada anak sulung yang lebih banyak pengalaman dan ilmunya.

4. Lebih bijak

Sebagai orang yang terawal, anak sulung dilihat lebih bijak dalam segala hal. Ini termasuklah berjaya di dalam pelajaran dan kerjaya. Kegigihan ini didorong oleh rasa ingin dicontohi oleh orang lain terutamanya adik-beradiknya.

 

Sumber: islamituindah

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: majalahilmu