DG Hisham minta rakyat terus duduk rumah untuk tempoh 2 minggu lagi

Ketua Pengarah Kesi-hatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutvuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan.

“Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh mem-utuskan penvlaran COVID-19.

Selain itu DG Hisham berkata sekiranya terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjar-akan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya.

Bukan sekali dua, tetapi mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media s0sial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gel0mbang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat ses-ak dan s3mpit serta berbual dalam jarak dekat.

“Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijagkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya.

 

 

 

 

 

 

Sumber:HM