Hampir setahun dunia dilanda Covid19, Samoa baru catat satu kes pertama positif!

Perdana Menteri Samoa, Tuilaepa Sailele Malielegaoi mengumumkan kes pertama Covid-19 di negara itu telah direkodkan semalam ketika pan-demik kronavirus terus menvlar ke negara-negara rantau Pasifik yang sebelum ini bebas daripada virus tersebut.

Sehubungan itu Tuilaepa meminta orang ramai bertenang selepas mengesahkan bahawa seorang lelaki yang menaiki penerbangan ke Samoa Jumaat lalu didapati positif saringan Covid-19 semasa dia dikuarantin.

“Kita sekarang mempunyai satu kes dan akan menyertai negara-negara di dunia yang mempunyai jan-gkitan koronavirus,” kata pemimpin tersebut ketika berucap di televisyen semalam.

Sehingga baru-baru ini, Samoa adalah antara negara paling berjaya di dunia dalam mencegah virus itu. Samoa menutup sempadannya lebih awal awal bagi anca-man koronavirus walaupun berdepan kervgian besar kerana ekonomi negara di kepulauan Pasifik itu bergantung kepada industri pelancongan.

Bagaimanapun, sejak dua bulan terakhir ini, Vanuatu, Kepulauan Solomon, Kepulauan Marshall dan kini Samoa, kehila-ngan status bebas Covid-19 walaupun tiada jan-gkitan dalam komuniti.

Negara-negara pulau dan wilayah Kiribati, Mikronesia, Nauru, Palau, Tonga, dan Tuvalu diyakini masih bebas dari virvs.

Pendekatan langkah berjaga-jaga Samoa diambil berikutan kebimba-ngan mereka kerana negara mempunyai infrastruktur hospital yang l3emah dan ramai rakyat Samoa mempunyai masal-ah kesihatan seperti 0besiti dan sa-kit jantung.

 

 

 

 

 

 

Sumber:Kosmo