“P0litik bukan bidang saya”- Ustaz Ebit Lew

Siapa saja yang tak kenal dengan ‘lelaki kiriman Tuhan’ yang berhati mulia ini.

Rentetan daripada usaha murninya tidak mengenal penat lelah membantu orang ramai yang terkesan akibat Covid-19, kini beliau popular dalam laman s0sial tanda pagar, #EbitLewForPM.

Menerusi satu sidang akhbar secara maya program Jejak Ebit Lew , pendak-wah bebas, Ebit Lew atau nama sebenarnya, Ebit Irawan Ibrahim Lew, 35, berkata, dia tidak berminat dengan bidang p0litik.

Antara penjelasan Ustaz Ebit ialah,
“P0litik memang bukan bidang saya. Saya memang bukan orangnya dan terus terang, saya tidak pandai dan mengerti soal p0litik.

“Sekarang, saya lebih berminat dengan kerja-kerja dakw4h dan kebajikan. Insya-Allah, saya akan terus begini dan niat saya sampai bila-bila pun begini,” katanya.

“Saya berdoa agar suatu hari nanti mudah-mudahan Allah berikan saya rezeki yang lebih supaya saya dapat bantu lebih ramai orang hingga tiada seorang yang tercic1ir.

“Sekarang, saya kece3wakan ramai orang. Ada yang marah saya dalam media s0sial tetapi saya tak kecil hati langsung.

“Saya ada bl0ck (sekat) akaun pengguna media sebab takut kena hent4m oleh pengikut saya. Saya tak sampai hati mereka kena mar-ah dengan ‘followers’ jadi saya bl0ck tetapi mereka masih boleh tengok hantaran saya dalam Instagram.

“Saya sedar ramai terde3sak dan sangat memerlukan ketika pndemik ini. Mereka kec3wa dan tak tahu apa nak buat. Sama-sama kita bantu semampu boleh,” katanya.

Antara usaha murni Ustaz Ebit termasuk menghantar 10 tan bantuan keperluan asas ke Sabah dan membeli dua lori air bersaiz besar untuk membantu penduduk di Selangor yang mengalami gagguan bek4lan air pada musim p4ndemik.

Selain itu Ebit juga mencvri hati rakyat Malaysia apabila tanpa hanti-henti membantu masyarakat yang dalam kesvsahan, termasuklah banjir tanpa mengira warna kulit dan agama.

Baru-baru ini juga beliau telah menyumbangkan dana kepada Zoo Negara yang turut terje3jas pendapatan ketika musim covid 19.

Sesungguhnya, Malaysia amat bertuah kerana dikurniakan insan hebat seperti Ustaz Ebit. Semoga menjadi contoh kepada yang lain.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:Kosmo