Kodi Rasheed kongsi pengalaman digaggu p0cong – “bila baca Yaasin ,p0cong gelak”

Walaupun agak kl1se, tapi kita selalu mendengar kisah belakang tabir daripada pelakon dan kru penggambaran yang digaggu ketika sedang mehasilkan sesebuah naskhah s3ram.

Namun itu lah yang telah dialami pelakon Kodi Rasheed apabila digaggu makhluk halus ketika menjayakan sebuah telefilem s3ram yang dijalankan di sebuah rumah yang terletak di Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Pada hari pertama penggambaran, cerita Kodi atau nama lengkapnya, Mohd. Zhazmeer Mohd. Rasheed, dia sudah mula digaggu.

“Malam itu ketika baru sahaja mahu lelap, tiba-tiba muka saya macam ada orang tiup. Saya buka mata tapi tiada apa-apa. Terkejut juga. Memang tak kelakar. Jantung saya tiba-tiba berde-bar.

“Saya cuba juga sambug tidur tetapi tidak boleh sebab dengar ada orang jalan dalam rumah. Iyalah, rumah kampung kan kayu. Kalau orang berjalan boleh dengar. Saya pun panggil Wan tetapi tiada siapa menyahut.

“Saya pun tergerak hati nak bangun buka lampu, malangnya tiada siapa-siapa. Kemudian saya turun bawah tengok Wan tengah tidur,” katanya.

Menurut Kodi, rumah tersebut sebenarnya memang acap kali berlaku macam-macam kejadian an3h, tetapi tidak ada siapa mahu bercerita apa-apa sehinggalah penggambaran tamat.

Malam berikutnya sekitar pukul 4 pagi, sedang Kodi dibuai tidur lena, dikeju-tkan oleh satu bunyi kuat seperti ada sesuatu jatuh di ruang bilik.

“Saya tengah tidur tiba-tiba, ‘pammmmmm! bunyi benda jatvh di bilik Wan. Bunyi sangat kuat sampai saya terjaga.

“Saya terus lari tengok Wan tapi dia dengan lenanya sedang tidur. Masa menuju ke tempat tidur, saya perasan di belakang macam ada orang ikut tapi saya buat tidak tahu saja.

“Baru nak mula lelap, tiba-tiba dekat bilik sebelah bunyi orang tutup pintu. Tutup kuat-kuat. Saya pun apa lagi, jerit ‘woiii!!’. Saya serg4h sebab terpera-njat.

Dengan lafaz bismillah dan zikir, saya terus buat tak tahu dan tidur tapi tak lena sampai hari siang,” katanya.

Cerita pelakon itu lagi, dia tidak akan melupakan momen mendebarkan di mana seorang kru produksi mengakui sewaktu tidur di rumah Wan, dia ternampak kelibat dua ekor poconng.

“Masa nak tidur, dia perasan ada dua ekor poc0ng berdiri di sebelah. Satu tinggi, satu rendah. Apabila dia baca ayat kursi, pocong itu gelakkan dia. Tapi dia tak boleh nak bangun atau lari sebab badan jadi ka-ku. Memang meny3ramkan. Sampailah dia berzikir, barulah pocong itu hilang,” ujarnya.

Tambah Kodi, mereka tidur di rumah Wan sehingga hari terakhir penggambaran. Sewaktu ingin pulang, dia tergerak hati menanyakan tentang ‘rahsia’ rumah tersebut.

“Saya pun tergerak hati nak tanya Wan tentang kisah benar di rumah yang kami tinggal itu. Saya tanya dalam dialek Negeri Sembilan, sebab mak saya orang ‘nogori’.

“Wan, tiap-tiap malam ado bunyi polik-polik kek tompek den tido. Wan tido soghang tak takot ko? Wan cakap, dia dah biasa. Selalu ada dengar orang berlari, ketuk tingkap la, tapi Wan buat tak tahu,” kata Kodi.

Menurut Kodi, Wan memberitahu bahawa tempat dia tidur memang lokasi ‘benda-benda’ itu bermain. Katanya, orang yang tinggal di kampung tersebut pasti tahu kisah ‘berhantu’ di rumah berkenaan.

 

 

 

 

 

 

Sumber:Kosm0