Jual sushi RM1 dengan niat bersedekah bawa rezeki berganda yang tak disangka!

TIDAK dina fikan ramai yang terkes4n dengan Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP) sehingga ada yang kehilagan kerja.

Tetapi ramai yang tidak putvs asa dan bagkit semula mencari rezeki dari sumber lain demi meneruskan hidup.

Seperti pemuda ini ,Said Muhammad Hafidz Adha,baru sahaja memulakan bisnes makanan dari Jepun yang popular iaitu sushi secara bergerak menggunakan keretanya di Kuala Lumpur.

Lebih dikenali dengan panggilan Hafidz, dia mengambil risik0 dengan menjual sushi dengan harga yang sangat murah, iaitu cuma RM1 berbanding harga pasaran biasa sekitar RM3- RM5 untuk sebiji sushi.

Ujar Hafidz, dengan harga jualan serendah itu,pengguna akan mampu membeli kerana kvasa membeli di tangan mereka.

Biarpun margin keuntungan tidak setinggi mana, Hafidz pvas kerana dengan niatnya itu, golongan berpendapatan rendah yang mungkin tidak pernah merasa sushi seperti kumpulan pendapatan lain, berpeluang merasai kelazatan makanan dari negara matahari terbit itu. 

“Saya sendiri bukan dari keluarga yang senang. Arw4h bapa saya bekerja sebagai pem0tong ayam di sebuah pasar raya dan dengan kerja itu jugalah arw4h menya ra kami sekeluarga.

“Umur saya awal 20an baru dapat merasa sushi. Jadi, saya mahu orang svsah juga dapat merasa sushi,” ujar Hafidz lagi.

Tidak cukup dengan itu,  Hafidz turut menyumbangkan 50 biji sushi secara percuma kepada golongan yang kurag bernasib baik pada setiap hari Jumaat.

“Di kawasan tempat saya berniaga di Lembah Keramat ini ada banyak penempatan k0s rendah. Dengan kerjasama ketua penduduk dan kejiranan, sumbangan saya itu disalurkan kepada mereka yang memerlukan.

“Saya tahu sushi bukanlah keperluan asas seperti beras atau minyak, tapi tak sal4h untuk berkogsi rezeki dengan orang yang svsah,” ujar pemuda berusia 26 tahun ini yang berasal dari Petaling Jaya, Selangor.

Hafidz menjelaskan dia sama sekali  tidak meyangka kisah beliau bersedekah sushi itu kemudiannya menjadi tvlar.

Malah katanya, but keretanya dikunjungi ramai yang bukan sahaja mahu membeli sushi tetapi termasuk mereka yang berhati mulia yang mahu turut sama memberi sedekah.

Jika awal berniaga dahulu, Hafidz cuma mengambil stok sushi dari pembekal sebanyak 500 biji, kini jumlah itu meningkat sebanyak dua kali ganda! 

“Sambutan amat menggalakkan. Saya mengambil stok sushi sebanyak 1,000 biji, dan daripada jumlah itu 350 biji sumbangan orang ramai termasuk 50 biji bahagian saya disedekahkan kepada mereka yang svsah.

“Alhamdulillah baki 650 biji sushi habis terjual dalam masa dua jam saja. Syukur ramai yang bermurah hati selain mahu mendapatkan sushi pada harga murah,” katanya.

Sehubungan itu, bapa kepada dua anak itu bercadang untuk mempergiatkan lagi sedekah sushi dengan lebih terbuka, dan mengalu-alukan kerjasama orang ramai.

“Jika ada rezeki lebih, saya nak buka but kereta saya untuk satu hari tapi bukan untuk menjual sushi tetapi diberikan secara percuma kepada orang awam dengan niat untuk bersedekah, itu hasrat saya pada masa akan datang insyaAllah,” ujar Hafidz penuh semangat.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar