Ada individu d4kwa Dr Sheikh Muszaphar laggar SOP?

Masih lagi berkisar dengan Standard Operating Procedure (SOP) ‘dua darjat’ antara ahli menteri dan rakyat di mana ahli menteri tidak perlu kuar.antin dalam tempoh lama jika pulang dari luar negara manakala rakyat pula sebaliknya.

Kini, timbul lagi isu dua darjat antara B40 dengan T20 apabila seorang pengguna media s0sial yang menggunakan nama Afif Fathullah meluahkan rasa tidak puas hati dengan SOP pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menerusi ciapan twitter.

Ciapan tersebut berbunyi, pada 12 haribulan lalu dia dan anaknya pergi ke Taman Botani, Kuala Lumpur tapi, penjaga di situ mengatakan pihak DBKL tidak membenarkan kanak-kanak masuk ke kawasan tersebut.

Pada awalnya dia menerima arahan tersebut memandangkan kini kerajaan sedang melaksanakan Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP).

Namun, dia berasa kecewa apabila keesokkannya dia mendapati angkasawan pertama negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor memuat naik foto empat orang anaknya sedang beriadah memberi ikan di tasik makan. Jadi, dia meminta pihak DBKL menjelaskan SOP yang sebetulnya.

 

Dalam pada masa yang sama, dia turut men3gaskan dia tidak menyalahkan angkasawan tersebut tapi dia agak terkiilan kerana undang-undang tidak dipraktikkan pada semua orang dengan cara yang adil.

 

Menjengah ruangan k0men, ada yang mengatakan mereka boleh masuk taman tersebut tanpa ada sebarang isu dan ada juga yang turut meluahkan rasa kece.wa terhadap DBKL.

Hmm.. maknanya bukan lah double standard…tapi cara pengendalian SOP yang berbeza.

Mugkin pihak yang terlibat boleh jelaskan supaya cara perlaksanaan yang lebih telus dapat dilakukan.

Barulah adil untuk semua pihak! 

 

 

 

 

 

Sumber:koolfm