5 jenis puasa sun4t yang berdasarkan hadis sahih

PUASA sun4t merupakan salah satu ibadah yang selalu dilakukan oleh umat Islam untuk mempertingkatkan iman serta mengambil peluang mengumpul pahala.

Ada puasa sun4t yang berbentuk mingguan (Isnin dan Khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan dan puasa tahunan (Hari Arafah, A’syura dan enam hari di bulan Syawal).

Fadhilat ibadah pvasa adalah sangat besar kerana Allah sendiri yang akan memberi gan.jaran kepada hambaNya yang berpu4sa. Ini bertepatan dengan sebuah hadis:
Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah swt menj4uhkan mukanya dari apii ner4ka selama 70 tahun. [HR Bukhari 2840]

Golongan yang berpu4sa dengan penuh keimanan dan keikhlasan mereka layak untuk mendapat pelbagai kenikmatan daripada Allah.

Dek  kelebihan pu4sa yang sangat besar, maka ada yang mula mereka-reka hadis-hadis palsv dan juga saranan untuk melakukan pu4asa yang mana tidak berp4ksikan nas dan dalil.

Sayugia diingatkan Puasa svnat hanya dianggap svnat apabila terdapatnya nas sama ada daripada al-Quran atau hadis yang menggalakkan pvasa svnat tersebut.

Sebagai contoh, pelbagai program diatur pada tarikh 27 Rejab lalu bagi mengingati perist1wa bersejarah Israk Mikraj.

Tidak din4fikan ia merupakan satu usaha yang murni bagi mengingatkan kembali umat Islam agar mengambil pengaj4ran daripadanya tetapi hakikatnya pvasa pada tarikh tersebut tidak mempunyai apa-apa keistimewaan kecuali jika ianya jatvh pada hari Isnin atau Khamis ataupun hari putih.

Maka mari kita sem4k dan teliti antara puasa svnat yang berdasarkan nas dan dalil yang sahih:

1. Puasa Arafah

Iaitu puasa pada 9 Zulhijjah bagi orang yang tidak mengerjakan ibadat haji. Ini berdasarkan hadis daripada Abu Qatadah RA katanya,

Baginda bersabda: Ia menghapvskan d0sa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang. [HR Muslim 1162]

2. Puasa 6 di bulan Syawal

Ini berdasarkan hadith, daripada Abu Ayub RA, Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun.” [HR Muslim 1164]

Ingat! Puasa svnat hanya dianggap svnat apabila terdapatnya nas sama ada daripada AlQuran atau hadis yang menggalakkan puasa svnat tersebut.

3. Puasa pada hari putih setiap bulan

Ia adalah pada hari yang ke-13,14 dan 15 setiap bulan Islam. Pada tarikh ini bulan dalam keadaan mengambag penuh, jadi cahaya bulan akan terang benderang menerangi alam.

Ini berdasarkan hadis, daripada Abu Hurairah RA, katanya:Rasulullah SAW meminta aku melakukan tiga perkara, iaitu puasa selama tiga hari pada setiap bulan, solat Dhuha dua rakaat dan solat Witir sebelum tidur. [HR Bukhari 1124 dan Muslim 721]

4. Puasa Isnin & Khamis

Dalil sunat berpuasa pada kedua-dua hari tersebut ialah hadis, daripada Aisyah R.Anha, katanya: Rasulullah SAW mengambil ber4t tentang pvasa pada hari Isnin dan Khamis. [HR Tirmizi 745]

5. Puasa pada hari Asyura’ dan Tasu’aa Asyura’ adalah hari yang ke-10 bulan Muhar4m, manakala Tasu’aa’ pula adalah hari yang kesembilan pada bulan tersebut.

Ini berdasarkan hadis, daripada Ibn Abbas RA, katanya: Rasulullah SAW berpuasa pada hari Asyura’ dan Baginda menyuruh puasa pada hari tersebut. [HR Bukhari (1900) dan Muslim (1130)]

Jelaslah beberapa jenis puasa svnat yang sahih dalilnya di dalam sunnah Baginda Nabi dan adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk mengetahui asal-usul sesuatu amalan beserta fadhilatnya kerana Baginda Nabi ada bersabda:

Sabda Rasulullah: Barangsiapa yang berdvsta di atas namaku, maka siaplah tempatnya di dalam ner4ka. [HR Bukhari 107]

Marilah sama-sama kita beramal dengan apa yang telah Allah per1ntahkan melalui Rasulnya.

Berdoalah selalu agar kita diberikan hidayah dan dapat melakukan ibadah di atas jalan yang benar. Semoga Allah memberikan kita segala kebaikan di dunia dan akhir4t.

 

 

 

 

Sumber:Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) via mStar