Kem4tian pelawak ini dicembvrui, perginya mereka tiada ganti

Harimau m4ti meniggalkan belang, manusia m4ti meniggalkan nama.

Mereka cumalah pelakon dan pelawak biasa, yang kita tahu kerja mereka ialah menghiburkan orang ramai.

Tetapi ternyata di suatu sudut yang lain, Allah mengangkat darjat mereka. Walaupun telah lama pergi mengadap Ilahi, namun cara pengakh1ran hidup mereka tetap diingati sehingga kini.

Sempena Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi, mari kita sorot kembali kisah para insan istimewa ini agar dapat kita jadikan contoh dan muhasabah diri.

1) Allahy4rham Maidin Ibrahim

Taggal 13 Ogos 2014, pelawak popular iaitu Maidin Ibrahim, 76, meghrmbuskan nafas terakhir ketika sedang mengerjakan solat Zohor. Difahamkan dia meniggal dunia kerana seragan jantug.

Pemerg1an Allahyrham ketika sedang beribadah dicem.burui bukan sahaja ahli keluarga malah rakan-rakan yang mengenali dirinya.

Dalam satu perkongsian di Faceb0ok, anak Allahyrham, Cikgu Sharifah Maidin mended4hkan Allahy4rh4m ketika hayatnya ialah seorang yang suka menderma di masjid.

Walaupun bayaran artis ketika itu tidaklah semewah mana, tetapi Allahy4rham tetap berkogsi rezeki yang dimilikinya.

Bukan itu sahaja, bahkan banyak kali juga Allahy4rham ditiipu( buat show tapi tiada bayaran) ,namun Allahy4rham tidak m4rah malah yakin bahawa Allah akan memb4las rezeki untuknya di kemudian hari.

2) Allahy4rham Ismail Din

Pelakon komedi Ismail Din meniggal dunia pada 22 Oktober 2005 ketika berusia 54 tahun.

Difahamkan, Allahy4rham meniggal dunia ketika sedang bertasbih disisi Kaabah selepas menunaikan solat terawih.

Siapa sangka, walaupun ketika hayatnya dia cuma seorang anak seni, tetapi Allahy4rham telah dipilih oleh Allah SWT untuk meniggal dunia pada hari, bulan dan ditempat yang mulia.

Sudahlah meniggal di bulan Ramadhan,iaitu bulan kerahmatan yang lebih baik daripada seribu bulan, prginya saat berada disisi Kaabah setelah selesai solat terawih pula.

Menurut isteri Allahyrham, suaminya sangat menjaga solat dhuha semasa hayatnya. Walau sesibuk manapun, dia tetap akan menunaikan solat dhuha.

 

3) Allahy4rham Mr Os

Pelawak legenda tanah air, Mohd Yusof Abdul Hamid atau lebih dikenali dengan nama Mr Os meniggal dunia ak1bat k4nser ketika berusia 55 tahun pada hari Jumaat ,8 April 2016, iaitu hari kebesaran bagi umat Islam.

Mr. Os mengembskan nafas terakh1r dalam keadaan berwuduk selepas selesai menunaikan solat Zohor.

Menurut rakan Allahy4rham, penceramah bebas Ustaz Hanafiah, Mr Os merupakan insan yang baik hati dan gemar bersedekah.

Pernah membawa teksi ketika hayatnya,Mr Os tidak kisah sekiranya duit tambang yang diberi tidak mencukupi. Malah dia menganggap itu sebagai sedekah.

Allahyrham juga pernah dilantik sebagai Duta Zakat negeri Perak kerana ingin membantu pusat zakat supaya lebih ramai memb4yar zakat.

Selain itu, Allahyrham juga sanggvp menerima undangan berceramah walaupun bayaran yang diberi tidak sebanyak seperti undangan melawak dan mengacara.

Ujar Ustaz Hanafiah lagi, pernah satu ketika, Allahy4rham baru sahaja menjalani kim0terapi dan memerlukan dia untuk berehat, tetapi Allahy4rham tetap mengvatkan dirinya untuk berdakwah kerana berkali-kali dia menyatakan dia igin m4ti syahid ketika berdakwah.

Walaupun aktif berdakwah, Mr Os pada yang sama tidak terus meniggalkan dunia seni. Buktinya dia menerima untuk berlakon dalam drama bersiri Oh! My English kerana drama tersebut memberi manfaat kepada orang ramai.

 

4) Allahy4rham Abam Bocey

Pelawak Abam atau nama penuhnya, Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan, 32, dari kumpulan Bocey meniggal dunia pada 10 Februari 2020 ketika dalam tidur ak1bat demm panas.

Kem4tian Abam mendapat liputan meluas gara-gara masjid penuh ses4k ketika solat jen4zah dan dianggarkan lebih dua ribu orang mengiringi jen4zah Allahyarham ke kubur.

Bukan itu sahaja, kehadiran para alim ulama untuk memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham turut menimbulkan tnda t4nya di kalangan para peminat.

Mengikut perkogsian salah seorang teman Allahy4rham, Salehuddin Nasir, mungkin tiga amalan inilah yang membuatkan Abam, mendapat kemuliaan sedemikian rupa. Tulis Salehuddin,

Saya bersama dengan izin Allah dapat menyembahyangkan jen4zah Abam Bocey.

Bersama saya ialah Ustaz Haslin Bollywood,Ustaz Fadil Nor,Ustaz Syed Kadir Aljofri, Ustaz Syed Norhisham Padang,Imam Muda Asyraf,Pu Amin dan PU Jo dan ramai lagi para ulamak yang turut hadir.

Saya keh4iranan memikirkan amalan apakah yang Abam Bocey lakukan dalam hidup nya hingga begini Allah muliakan hari akhirnya.

Ribuan manusia termasuk rakan artis yang hadir.Semua berwajah hiiba dan simp4ti serta tidak pvtus mendoakan.

Jumlah yang hadir melebihi dari solat jumaat.Bahagian dalam,luar,kiri dan kanan masjid penuh ses4k.

Saya merenung dan mendapati ada beberapa perkara yang Abam Bocey lakukan dalam hidup.

Pertama, dia tidak pernah meniggalkan ibu nya.Menjaga dan mentaati nya.
Malah dia sentiasa sabar melayan kerenah ibunya sewaktu ibunya sakit.

Kedua, tanpa sebarang publisiti, rupanya Abam sentiasa mendampingi ustaz dan para ulamak dengan menghadiri majlis ilmu.
Dia tidak pernah men0lak jemputan untuk menghadiri program dakwah meskipun ketika itu keadaan kesihtannya tidak baik.

Ketiga , Abam rajin bersedekah.
Difahamkan sewaktu hayatnya Abam Bochey sentiasa mengamalkan sedekah. Dia tidak berkira untuk membantu keluarganya dan seringkali mendahulukan adik beradik yang lain berbanding dirinya sendiri, malah dia juga sering bersedekah dan membantu anak yatim piatu.

Semoga amalan mulia para pelawak di atas dapat kita jadikan contoh. Sesungguhnya Allah tidak melihat pada paras rupa tetapi bagaimana kita memanfaatkan rezeki yang diberikan olehNya.

Biarpun nampak kecil namun ganjaran pahalanya sangat besar.

Mudah mudahan amalan kita diterima dan pengakhiran kita juga dalam keadaan husnul khatimah.

Wallahu’alam.

 

 

 

Sumber: Pelbagai