5 tips bersahur cara Rasulullah SAW

Ramadhan yang kita nanti-nantikan telah tiba untuk sekali lagi kita berada di dalamnya.Alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk menyambut bulan yang penuh rahmat ini.

Berpuasa adalah aktiviti terpenting dalam bulan ini dan bila disebut puasa, semestinya ia diiringi dengan bersahur.

Rasulullah S.A.W menganjurkan kita untuk bersahur sebelum aktiiviti menahan diri dari makan dan minum di siang hari dimulakan.

Walaupun nampak seakan lec3h,bersahur sebenarnya memberi kesegaran untuk kita menghabiskan hari siang kita dengan berpuasa.

Selain itu,dari Anas Bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: Bersahurlah kerana pada sahur itu terdapat keberkatan.(HR: al-Bukhari)

Rasulullah SAW juga menek4nkan kepada kita untuk bangun bersahur kerana ia adalah salah satu dari ciri-ciri bersahur orang Islam.

Sabdanya: bermaksud: Perbez4an antara puasa kami dengan puasa ahlu al-Kitab adalah makan sahur (HR: Muslim)

Apakah ciri-ciri bersahur yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW? Mari kita selusuri amalan sahur seperti yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW .

1. J4ngan ‘skip’ sahur

Dalam sebuah hadis dari Abdullah bin Al Harith dari seorang sahabat Rasulullah SAW, “Saya pergi menemui Rasulullah SAW  ketika Baginda makan sahur, Baginda berkata,” Sesungguhnya makan sahur adalah satu rahmat yang Allah memberi kamu maka jangan tiggalkan. “(Diriwayatkan oleh An Nasaa`i dan Ahmad).

 

2. Sahur di akhir waktu

Bersahur bukanlah dilakukan ditengah malam, tetapi sebaliknya ia dilakukan di awal pagi, iaitu waktu yang sangat hampir dengan waktu solat subuh.

Anas RA meriwayatkan dari Zaid bin Thabit RA berkata, “Kami makan sahur bersama Nabi SAW, lalu dia berdoa, aku bertanya (kata Anas):

Berapa lama jarak antara panggilan untuk solat dan sahur? Rasulullah menjawab, “Kira-kira 50 ayat membaca Al-Qur’an.” (Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim).

Dari sini ini kita tahu, bahawa Rasulullah SAW bersahur di akhir waktu atau sebelum Fajar. Oleh itu perut akan terasa kenyang lebih lama jika dibandingkan dengan makan  pada tengah malam.

3. Makan dan minum secara sederhana

Sekiranya anda makan banyak pada waktu sahur dengan harapan anda akan kenyang ketika berpuasa, ini adalah pemahaman yang tidak betul.

Untuk mendapatkan keberkatan, Nabi menganjvrkan makan dan minum secara sederhana dan tidak terlalu banyak.

Makan terlalu banyak juga akan menggaggu sistem pencern4an. Bahkan ia juga tidak disukai Allah SWT.

Wahai anak-anak dan cucu-cucu Adam! Pakailah pakaianmu yang cantik di setiap (masuk) masjid, makan dan minum, tetapi jangan keterl4luan. Sesungguhnya, Allah tidak menyuk4i orang-orang yang somb0ng.” (Surah Al-A’raf 7: Ayat 31)

4. Makan sebilangan kurma

Kurma bukan sahaja boleh menjadi makanan untuk berbuka puasa, tetapi kurma juga merupakan makanan Nabi pada waktu sahur.

Bahkan Rasulullah SAW menyebutkan kurma sebagai makanan terbaik untuk sahur. “Sebaik-baik sahur mukmin adalah kurma.” (Diriwayatkan oleh Abu Dawud, Ibn Hibban, Baihaqi).

Kurma mempunyai gula semula jadi yang, jika diproses oleh tubuh, akan berubah menjadi tenaga yang sangat diperlukan semasa berpuasa. Oleh itu, jangan terkejut jika makan kurma boleh membuat perut anda terasa kenyang lebih lama.

5. Jangan tidur selepas sahur

Ramai orang selalu merasa mengantuk setelah makan sahur. Lebih-lebih lagi, masih pagi, tetapi tidur setelah makan sahur tidak dianjurkan oleh Nabi. Tidur selepas makan juga hanya akan menggangu kesih4tan.

Tidur selepas sahur akan membuat anda lapar lebih cepat pada waktu siang dan apa yang lebih tervk ialah kadar as1d perut meningkat ketika anda bangun.

Maka dengan itu,daripada tidur, lebih baik kita menunaikan solat sunat atau membaca Al-Quran sementara menuggu masuk waktu Subuh .

Rasulullah SAW melarag umatnya untuk tidur setelah sahur ataupun selepas solat Subuh kerana di waktu inilah rezeki dibagikan dan merupakan waktu yang berkah.

Tidak sampai disitu, Rasulullah SAW turut berdoa,

اللَّهُمَّ بَارِكْ لأُمَّتِى فِى بُكُورِهَا

“Ya Allah, berkatilah umatku di waktu paginya.” . (HR. Abu Daud no. 2606)

Semoga tips di atas dapat kita jadikan panduan dalam usaha menigkatkan lagi amal ibadah kita dan semoga ibadah kita semua diterima oleh Allah SWT. Insyallah.

 

 

 

Sumber:detikfood.com